Nowe autobusy na ulicach Krakowa

Od 1 sierpnia mieszkańcy oraz turyści w Krakowie podróżują nowoczesnymi autobusami miejskimi z silnikiem Euro 6. Blisko 70 z nich należy do warszawskiej spółki Mobilis.
 Nowe autobusy na ulicach Krakowa

Oprócz polepszenia komfortu pojazdy te znacznie przyczynią się do poprawy jakości powietrza w warunkach miejskich.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy ZiKiT a Mobilis, warszawska spółka będzie woziła mieszkańców  Krakowa  przez  najbliższych 10 lat. Nowe autobusy to City Smile CS10LF i City Smile 12LF polskiego producenta AMZ Kutno oraz 18 metrowe Conecto G Mercedes-Benz sfinansowane przez Millennium Leasing.

Czytaj też: Warszawa stawia na autobusy elektryczne

Pojazdy te zapewnią komfortową, bezpieczną jazdę po mieście. Są wykonane ze stali odpornej na korozję i co istotne, niskopodłogowe, a więc przyjazne niepełnosprawnym oraz osobom starszym.

Większą część taboru stanowią przegubowce Mercedesy Conecto G, wyposażone w pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Oba typy autobusów posiadają dynamiczny system informacji pasażerskiej, wraz z komunikatami głosowej zapowiedzi. Bezpieczeństwo pasażerów zapewnia monitoring wnętrza.

Czytaj:Aubobusy będziemy śledzić komórką

- Bezpieczne i dobrze wyposażone pojazdy to jedno, ale krakowskiemu projektowi przyświecał jeszcze jeden ważny cel: wprowadzenie na rynek usług miejskich takich autobusów, które w znacznej mierze przyczynią się do poprawy środowiska naturalnego. Ten plan właśnie się spełnia. Silniki Euro 6 należą do absolutnie najświeższej i najbardziej wyśrubowanej elity w zakresie ekologii – mówi Eugeniusz Szymonik, prezes Mobilis sp. z o.o.

Poruszając się po mieście, będą stanowić swoiste filtry oczyszczające atmosferę w aglomeracji krakowskiej. Powietrze wielkomiejskie, w wyniku pracy starych silników na benzynę lub ropę, jest nasycone szkodliwymi związkami, takimi jak podtlenki azotu, tlenek węgla, tlenki azotu, lotne węglowodory czy tlenki siarki.

Do tego należy doliczyć trujące związki wydobywające się z przemysłowych kominów, nie wspominając o smogu z pieców grzewczych. Dzięki pracy silnika Euro 6 związki szkodliwe są zasysane z atmosfery, a przechodząc przez silnik i inne urządzenia, ulegają ekologicznemu rozkładowi i przeróbce. Silnik wydziela w efekcie tak obojętne dla środowiska substancje jak azot, woda czy dwutlenek węgla.

Nie tylko więc nie zanieczyszcza środowiska, ale przyczynia się do likwidacji niebezpiecznego smogu, który w Krakowie stanowi spory problem. Szkodliwe składniki spalin z silników Euro 6 są wydzielane tylko w śladowych ilościach.

Od stycznia 2014 roku wszyscy producenci autobusów z krajów unijnych są już zobowiązani do produkcji pojazdów wyłącznie napędzanych silnikiem Euro 6.

Jak zauważa szef Grupy Mobilis, pojazdy wyposażone w silniki Euro 6 są ciche, ekologiczne i oszczędne. W porównaniu z normą Euro 0 z 1990 roku czy też Euro 1, wprowadzoną trzy lata później, limity emisji szkodliwych substancji, które dostają się do atmosfery, zmalały o ponad 90 procent.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE