Nowe oblicze dworca we Wrzeszczu

Stacja kolejowa we Wrzeszczu doczekała się wizji zagospodarowania, która wyznacza kierunek docelowych przekształceń tego obszaru miasta.
Nowe oblicze dworca we Wrzeszczu

Spektakularna szklana bryła, a w niej dworzec kolejowy, parking na ponad tysiąc samochodów, obiekty handlowe i usługowe, a na najwyższej kondygnacji – całoroczny park zimowy z restauracjami, kafejkami, galeriami sztuki, kinem i kortami squasha. Właśnie tak ma wyglądać dworzec Gdańsk-Wrzeszcz.

Ostateczną koncepcję programowo-przestrzenną rewitalizacji stacji oraz terenów z nią sąsiadujących zaprezentowało Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe FORT.
Przedsięwzięcie realizowane będzie w kilku w etapach. Do czerwca 2012 roku podniesiony zostanie standard przestrzeni dworca oraz jego otoczenia. Gmach przejdzie gruntowny lifting, powiększona zostanie ogólnodostępna przestrzeń publiczna, zbudowane zostaną windy dla osób niepełnosprawnych.

Wokół budynku zaaranżowana zostanie zieleń i mała architektura. Wyremontowane zostaną dwa istniejące tunele. Uporządkowana zostanie zabudowa pawilonowa na zewnątrz budynku dworca, attyka pawilonów będzie jednolita. Ujednolicone zostaną także: kolorystyka reklam i szyldów informujących o prowadzonej działalności, stolarka okienna i drzwiowa, nawierzchnia peronów oraz wiaty.

Spójny będzie także system informacji pasażerskiej. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe. Budowa peronu Kolei Metropolitalnej planowana jest na lata 2013-2014.

Drugi etap realizacji to budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo-usługowym i parkiem zimowym, ogólnodostępnych pasaży handlowych (ok. 24 tys. mkw.), centrum usługowo-handlowego (ok. 36,5 tys. mkw.) oraz parkingów, w tym od strony Dolnego Wrzeszcza (ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej) i od strony Górnego Wrzeszcza (ok. 765 stanowisk dla samochodów osobowych w systemie Park & Ride).

Kolejny etap związany jest z budową Drogi Czerwonej. Koncepcja FORT zakłada obudowanie Drogi Czerwonej – lokalizację usług pod jej estakadą, nad drogą zaś urządzenie terenów zielonych.

Perspektywy zagospodarowania wrzeszczańskiego dworca zdają się być optymistyczne biorąc pod uwagę fakt, że Polskie Koleje Państwowe, Polskie Linie Kolejowe oraz Pomorska Kolej Metropolitalna i SKM mają szansę na unijne dofinansowanie przedsięwzięcia modernizacji stacji w pierwszym etapie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.