Nowe pojazdy dla Tramwajach Śląskich

30 nowych pojazdów dostarczono do spółki Tramwaje Śląskie, obsługującej komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej. To jeden z ważnych etapów największego w ostatnich latach projektu modernizacji komunikacji tramwajowej w woj. śląskim.
Nowe pojazdy dla Tramwajach Śląskich

"Modernizacja infrastruktury jest już zaawansowana w blisko 80 proc. - zmodernizowaliśmy ponad 38 km torowisk. Wprowadzamy do eksploatacji 30 nowoczesnych tramwajów, zmodernizowaliśmy ponad 70 tramwajów typu 105N" - powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej prezes spółki Tramwaje Śląskie Tadeusz Freisler.

"Przed projektem stan torowisk i taboru był bardzo kiepski, oceniany był jako jeden z gorszych w kraju. W tej chwili to do nas zaczynają przyjeżdżać przedstawiciele innych firm komunikacyjnych, żeby zobaczyć jak wyglądają nowoczesne torowiska i tramwaje" - dodał.

"Cieszę się, że udało się zrealizować duży projekt, ale nie tylko w aspekcie Katowic. Mówię tu o wymiarze metropolitalnym. W wielu miastach są modernizowane torowiska, sieci trakcyjne, do tych miast pojadą nowe tramwaje i nasza metropolia będzie poprzez połączenia tramwajowe znacznie bardziej spójna" - powiedział prezydent Katowic Piotr Uszok.

Czytaj też:  Z Katowic do Mysłowic znowu kursują tramwaje

Dostarczone przez bydgoską firmę PESA nowe tramwaje mają 32 m długości, 2,4 m szerokości, każdy może pomieścić 226 pasażerów. Koszt jednego wozu to blisko 5,5 mln zł. Są niskopodłogowe w 73 proc. - to znaczy, że wsiadając z tyłu i z przodu trzeba pokonać stopień, natomiast osoby poruszające się na wózkach lub korzystające z nich mogą wsiadać w środkowej części pojazdu. Zgodnie z zamówieniem, klimatyzowane są tylko kabiny motorniczych.

Czytaj też:  Na śląskie tory wyjadą nowe tramwaje

Jak zaznaczył Freisler, nowe tramwaje już wożą pasażerów, na trasach jest ich teraz 12, najdalej do końca roku będą tam wszystkie. Prezes dodał, że trwa procedura przetargowa na kolejne 12 tramwajów.

Sfinalizowany właśnie zakup 30 tramwajów to element projektu pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Pierwotny zakres przedsięwzięcia objął m.in. remonty 48 km torów w sześciu miastach, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Projekt jest realizowany wspólnie z miastem Tychy oraz Tyskimi Liniami Trolejbusowymi. Część trolejbusowa projektu obejmuje budowę dwu wielopoziomowych parkingów typu Park&Ride, zakup 15 niskopodłogowych trolejbusów, oraz przebudowę i budowę sieci trakcji trolejbusowej.

Dzięki temu, że realizując projekt uzyskano niższe ceny, niż wcześniej zakładano, Tramwaje Śląskie przygotowały rozszerzenie przedsięwzięcia o jego drugi etap. Będzie to m.in. modernizacja łącznie 15 km torowisk, zakup 12 nowych dwukierunkowych tramwajów, budowa nowoczesnej myjni w Katowicach, a także modernizacja układów sterowania ruchem. Wszystkie objęte tym etapem projektu prace muszą być gotowe przed końcem 2015 r. Wartość brutto obu projektów to 851,47 mln zł.

Niezależnie od projektu zmierzającego już ku końcowi Tramwaje Śląskie i Tychy przygotowują się - już osobno - do nowych unijnych środków na lata 2014-2020. Nowy projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji katowickiej wstępnie oszacowano na 695 mln zł.

Tramwaje Śląskie chcą, aby znalazły się w nim m.in. pierwsze od lat nowe odcinki linii tramwajowych. Spółka dysponuje już dokumentacją przedłużenia linii nr 15 w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze. Jako realne ocenia też przedłużenie linii nr 6 w Bytomiu - do dzielnicy Miechowice. Prócz tego remontowane miałyby być kolejne odcinki torowisk, kupione co najmniej 30 nowych tramwajów.

Tramwaje Śląskie są spółką akcyjną, jej akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.