Nowe połączenie z Krakowa do Pragi? Czeski Leo Express ma takie plany

Możliwe, że jeszcze jesienią 2017 pasażerowie będą mogli skorzystać z bezpośredniego połączenia między Krakowem a czeska Pragą. Taki plan ma czeski prywatny przewoźnik kolejowy i autobusowy Leo Express. Firma czeka na zgodę Urzędu Transportu Kolejowego przyznającą otwarty dostęp do torów na tej trasie.
Nowe połączenie z Krakowa do Pragi? Czeski Leo Express ma takie plany
Czeska firma weszła na rynek w listopadzie 2012 roku, rozpoczynając jazdy na 364-kilometrowej trasie Praga - Bogumin (fot.le.cz)

• Leo Express planuje organizować codzienne połączenie z Krakowa przez Katowice do Pragi. 

• Czeka na zakończenie procedury administracyjnej. 

• Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z ich planami, to nowe połączenie ruszy jesienią 2017. 

"Nadal przygotowujemy to połączenie, jednak termin jego uruchomienia nie jest w pełni zależny od nas, bo wciąż czekamy na zakończenie procedury administracyjnej. Od szybkości tego procesu zależy, kiedy te przewozy będą uruchomione - mamy nadzieję, że to będzie jeszcze na jesieni tego roku i nad tym pracujemy" - powiedział w piątek (18.08) członek zarządu Leo Express Peter Janczovicz.

Jak zaznaczył, padająca wcześniej data 1 września tego roku, była datą podaną w notyfikacji złożonej przez firmę do UTK, jako najwcześniejszy możliwy termin uruchomienia połączenia, a nie planowany termin uruchomienia.

Janczovicz poinformował, że najważniejszą zgodą administracyjną, na jaką czeka obecnie czeski przewoźnik, jest decyzja prezesa Urzędu Transportu Kolejowego o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej. Zgodnie z przepisami, przewoźnik kolejowy, który nie posiada podpisanej z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowy o świadczenie usług publicznych, może ubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej na podstawie takiej decyzji.

Urząd wydaje decyzję, jeżeli proponowane połączenie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych. Pozytywna decyzja prezesa UTK jest niezbędna do wystąpienia do zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK z wnioskiem o przydzielenie trasy, jednak nie stanowi gwarancji jej przydzielenia.

Leo Express planuje codzienne połączenie z Krakowa przez Katowice do Pragi, realizowane posiadanymi przez przewoźnika pociągami FLIRT produkcji szwajcarskiej firmy Stadler Raidl. Rozkład jazdy nie został jeszcze ogłoszony, ale składy mają wyjeżdżać z Krakowa wcześnie rano, by po około 6,5 godzinach jazdy dotrzeć do stolicy Czech. W drogę powrotną wyruszą po południu.

"Czas przejazdu zależy od stanu infrastruktury kolejowej - obecnie trwa modernizacja tej trasy, więc docelowo czas przejazdu będzie krótszy" - zaznaczył Janczovicz.

Według jego zapowiedzi czeski przewoźnik jest zainteresowany uruchamianiem kolejnych międzynarodowych połączeń z Polski. "Jeżeli będzie taka możliwość, to widzimy kilka relacji międzynarodowych z Polski - obecna oferta nie pokrywa wszystkich oczekiwań ze strony pasażerów, potrzeby są coraz większe, widzimy w tym szansę i zamierzamy się rozwijać" - zapowiedział.

Jest to drugie podejście Leo Express do polskiego rynku kolejowego. W 2013 r. przewoźnik planował przewozy na liniach krajowych Warszawa - Poznań - Szczecin, Warszawa - Kraków i Warszawa - Katowice - Gliwice, ale nie uzyskał wszystkich pozwoleń potrzebnych do wożenia pasażerów w naszym kraju.

Leo Ekspress to czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2010 r. i weszła na czeski rynek w listopadzie 2012 roku, rozpoczynając jazdy na 364-kilometrowej trasie Praga - Bogumin. Obecnie pociągi przewoźnika jeżdżą też po Słowacji, a po przejęciu w tym tygodniu niemieckiej firmy Locomore, będzie on obecny także na tamtejszym rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE