Nowe tramwaje na Śląsku

Spółka Tramwaje Śląskie podpisała w poniedziałek kontrakt z bydgoską firmą Pesa na dostawę 30 nowych tramwajów o łącznej wartości 202,5 mln zł. Pierwszy z nich trafi na Śląsk za rok, kolejne sukcesywnie do końca 2014 roku.
Nowe tramwaje na Śląsku
"Zgodnie z umową, pierwszy nowy tramwaj zostanie dostarczony w grudniu przyszłego roku. W styczniu 2014 r., po niezbędnych testach, zostanie skierowany do obsługi zmodernizowanej trasy Katowice-Sosnowiec" - powiedział rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada.

Przetarg na nowe tramwaje dla aglomeracji katowickiej był jednym z największych w tym roku przetargów komunikacyjnych w Polsce. Dopuszczono do niego pięć firm, ale ostatecznie na złożenie oferty zdecydowała się tylko Pesa. Urząd Zamówień Publicznych nie dopatrzył się w przetargu uchybień, co otworzyło drogę do podpisania umowy. Na jej realizację bydgoski producent ma 24 miesiące.

Pesa dostarczy na Śląsk pojazdy z rodziny Twist, z pewnymi modyfikacjami; pomieszczą nie mniej niż 200 pasażerów, z czego minimum 20 proc. na stałych miejscach siedzących. Blisko trzy czwarte długości wagonu będzie miało niską podłogę, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom starszym i niepełnosprawnym. W pojeździe będzie siedem drzwi; kabina motorniczego będzie klimatyzowana. Koszt jednego tramwaju to ok. 6 mln 750 tys. zł.

Przetarg na 30 nowych tramwajów jest częścią projektu modernizacji komunikacji tramwajowej, który obejmuje sześć miast aglomeracji katowickiej. Wart 800 mln zł brutto projekt przewiduje także m.in. remonty 46 km torów i modernizację 75 starych pojazdów typu 105 N. Powstanie dwutorowa linia tramwajowa łączącą Katowice z Sosnowcem oraz dwutorowa linia tramwajowa w Bytomiu od granicy ze Świętochłowicami do skrzyżowania z ulicą Zabrzańską. Projekt zakłada też modernizację 61 przystanków.

Przedsięwzięcie jest współfinansowane z unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko". Wartość całego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Unijne dofinansowanie wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów). Wkład własny Tramwaje Śląskie sfinansują z obligacji wartości 320 mln zł, których emisję organizuje Pekao.

Początkowo udział w przetargu na nowe tramwaje deklarowały, obok Pesy, także firmy Stadler, CAF, Solaris, Skoda oraz polsko-chorwackie konsorcjum Newagu z Koncarem. Ostatecznie ofertę przygotowała tylko Pesa.

Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na Śląsku i w Zagłębiu pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbyły się, projekt kontynuowano.

Obecnie Tramwaje Śląskie dysponują ok. 320 pojazdami. Przewoźnik obsługuje 24 połączenia w 12 miastach aglomeracji katowickiej. Codziennie na tory wyjeżdża ok. 250 wagonów; korzystają z ok. 200 km torowisk. Wszystkie prace w ramach projektu mają zakończyć się do końca 2014 r.

Przedsięwzięcie obejmuje - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - również inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto to, jako partner projektu, modernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupuje 15 nowych trolejbusów. Powstaną też dwa piętrowe parkingi w pobliżu stacji kolejowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU