PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowe tramwaje wyjadą na ulice Łodzi

  • PAP    5 listopada 2014 - 10:44
Nowe tramwaje wyjadą na ulice Łodzi

Łódzkie MPK zakupi 22 niskopodłogowe i klimatyzowane tramwaje, które za rok wyjadą na ulice miasta. Miejska spółka uzyskała na ten cel 60 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.




Jak poinformowała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, MPK otrzymało potwierdzenie zarezerwowania środków na realizację projektu obejmującego zakup 22 niskopodłogowych tramwajów. "Otrzymaliśmy 60 mln zł dofinansowania. Wcześniej został warunkowo rozstrzygnięty przetarg na zakup pojazdów, który wygrała bydgoska PESA" - podkreśliła prezydent.

Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko stanowić będzie ok. 40 proc. kosztów projektu, reszta pokryta zostanie z budżetu miasta. Jednocześnie łódzki przewoźnik będzie ubiegał się o zwiększenie poziomu unijnej dotacji.

Nowe tramwaje będą obsługiwać przede wszystkim budowaną obecnie linię na trasie W-Z. Zakończenie inwestycji jest planowane na wrzesień przyszłego roku. Jak zapowiedział prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski, pierwsze tramwaje typu Swing powinny pojawić się w Łodzi już w sierpniu. Pojazdy tego typu kursują już m.in. w Warszawie, Gdańsku, Szczecinie i Toruniu.

Czytaj też:  Powstanie studium wykonalności Łódzkiego Tramwaju Metropolitarnego

Prezes MPK zaznaczył, że równolegle prowadzona jest gruntowna modernizacja wagonów tramwajowych 805 oraz prace nad prototypowym tramwajem M8C zakupionym w ubiegłym roku w Bielefeld. "Usłyszeliśmy wiele słów krytyki, po co kupujemy stare używane niemieckie tramwaje. Po modernizacji w naszym zakładzie techniki uzyskaliśmy produkt na bardzo dobrym poziomie, który posłuży nam co najmniej 20 lat" - podkreślił.

Dwukierunkowe, liczące ok. 30 lat, wagony M8C zostały zakupione z myślą o obsłudze linii, które są remontowane. Jeden z nich pół roku temu został oddany w ręce inżynierów z Zakładu Techniki MPK, którzy całkowicie zmienili wygląd i wyposażenie tramwaju. Prototyp został uzupełniony o niskopodłogowy człon z rampą, ułatwiający korzystanie z pojazdu przez niepełnosprawnych, osoby starsze i matki z dziećmi.

Czytaj też:  Deszcz unijnych pieniędzy na tramwaje

Inżynierowie z MPK wymienili całą instalację elektryczną, zamontowali nowe drzwi na fotokomórki, a także system sterowania, aparaturę techniczną i stopnie w drzwiach. Pojazd będzie miał specjalną wentylację przedziału pasażerskiego.

Prototypowy tramwaj czekają jeszcze testy układu elektrycznego i napędów, po których rozpocznie się proces homologacji i dopuszczenia pojazdu ruchu. Zdaniem Papierskiego, na ulice miasta wyjedzie na początku przyszłego roku.

Jak podkreślił prezes MPK, po kilkutygodniowym przetestowaniu prototypowego tramwaju, ekipa techniczna przystąpi do modernizacji kolejnego pojazdu. Spółka posiada obecnie 14 tramwajów M8C. Rocznie jest w stanie zmodernizować 2-3 pojazdy.

Zdaniem kierownictwa spółki, modernizacja niemieckich tramwajów jest opłacalna. Koszt zakupu używanego wagonu to 200 tys. zł, na jego odnowienie i wyposażenie w nowe urządzenia trzeba wydać 1,5 mln zł. Jak wylicza MPK, całkowity koszt unowocześnienia tramwaju M8C jest o ok. 100 tys. niższy niż remont podwójnego składu wagonów typu 805, które najczęściej można spotkać na łódzkich ulicach.

Obecnie łódzki przewoźnik ma w swoim taborze 411 wagonów typu 805. Są one sukcesywnie poddawane modernizacji. Odnowione wagony - jest ich 20 - można poznać m.in. po trzydrzwiowym układzie wejść. Są wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz sterowania pojazdem.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • OjO, 2014-12-27 17:09:42

    Już miałem okazję wejść w bliszą znajomość z łódzkim aubusem co to miał drzwi na fotokomórkę, Podszedłem do autobusu wzdłuż niego przy samym boku (przeszedłem od drzwi do drzwi) i jak wsiadałem to widać fotokomórka zamontowana przez jakiegoś imbecyla mnie nie zauważyła, bo dostałem drzwiami w okular...y. Poszedłem do kierowcy, a ten że to na pewno moja wina i że pewnie wbiegłem do autobusu. Dajcie sobie na luz z tymi wynalazkami, bo przy tych fotokomórkach to w końcu drzwi kogoś zabiją i nie będzie chętnych do wzięcia odpowiedzialności, no bo, jak sam zresztąusłyszałem, to automat drzwi zamknął. A przepraszam bardzo, ten automat to co, świat maszyn reprezentuje, czy moze jednak jest to majątek MPK w Łodzi?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.