Nowe trolejbusy dla Lublina

12 trolejbusów przegubowych o długości 18 metrów zakupi za ponad 25 mln zł Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. Trolejbusy dostarczy spółka Solaris Bus&Coach.
Nowe trolejbusy dla Lublina

Umowę na dostawę trolejbusów podpisali we wtorek w Lublinie przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego i spółki Solaris Bus&Coach. Pierwsza partia sześciu nowych trolejbusów ma być dostarczona do Lublina do końca kwietnia przyszłego roku, zaś kolejne sześć - we wrześniu przyszłego roku.

Czytaj też: Trolejbusy wracają do łask

"To będą jedyne w Polsce przegubowe trolejbusy" - powiedział dyrektor sprzedaży w Solaris Bus&Coach Andrzej Sienkiewicz.

Nowe trolejbusy typu Trollino 18M to niskopodłogowe, przegubowe pojazdy o długości 18 metrów. Wyposażone zostaną w akumulatory, które umożliwią im przejechanie do 5 km bez zasilania z trakcji trolejbusowej. Takie rozwiązanie pozwala na kontynuację jazdy m.in. w przypadku przerwy w dostawie prądu, przejazd ulicą niemającą trakcji trolejbusowej czy czasowego odłączenia się trolejbusu od trakcji podczas omijania np. wypadku drogowego.

Kabina pasażerska będzie klimatyzowana, w każdym trolejbusie umieszczony zostanie automat biletowy i elektroniczne wyświetlacze informujące o trasie przejazdu. Siedzenia obite będą tapicerką z miejskim logo i hasłem "Lublin - miasto inspiracji".

Zakup 12 nowych trolejbusów jest częścią realizowanego od 2010 r. unijnego projektu dotyczącego miejskiego transportu publicznego w Lublinie. Zakłada on m.in. zakup w sumie 70 nowych trolejbusów, budowę ponad 25 km nowych linii trolejbusowych oraz zajezdni dla tych pojazdów. Podpisane zostały już umowy zakupu 58 mniejszych, 12-metrowych trolejbusów, 20 z nich dostarczy spółka Bus&Coach, a 38 - konsorcjum firm Ursus i Bogdan Motors.

Jak tłumaczył dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Grzegorz Malec, trolejbusy pod wieloma względami są lepsze w transporcie miejskim od autobusów, m.in. dlatego, że nie emitują spalin, pracują ciszej, ich silniki są prostsze, lżejsze, bardziej trwałe i wymagają mniej obsługi, niż silniki spalinowe. Trolejbusy szybciej też pokonują wzniesienia, co umożliwiają im silniki elektryczne. "W mieście takim jak Lublin, położonym na wzgórzach, ma to bardzo duże znacznie" - zaznaczył Malec.

Cały projekt modernizacji transportu miejskiego, obejmujący też m.in. zakup 100 nowych autobusów, przebudowę niektórych ulic i skrzyżowań oraz utworzenie systemu zarządzania transportem publicznym, ma być zakończony w 2015 r. Będzie kosztował ponad 520 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej wyniesie przeszło 310 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE