Nowe wagony dla warszawskiego metra

W środę Metro Warszawskie podpisze z konsorcjum Siemensa i Newagu umowę na dostawę 35 nowych pociągów podziemnej kolejki - poinformował rzecznik MW Krzysztof Malawko. Pierwsze z 210 wagonów mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r.
Nowe wagony dla warszawskiego metra

W ostatnim czasie przetarg przeprowadzony przez Metro Warszawskie kontrolował Urząd Zamówień Publicznych - pod koniec stycznia UZP poinformował, że nie ma do niego zastrzeżeń. Wcześniej Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania, które zgłaszali pozostali uczestniczy przetargu - hiszpański CAF oraz konsorcjum czeskiej Skody i rosyjskiego Wagonmaszu.

Wartość umowy, która zostanie podpisana to 1 mld 69 mln zł netto.

Cena była głównym kryterium wyboru oferty, ale pod uwagę były brane także zużycie energii elektrycznej (20 proc.), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 proc.). Konsorcjum Siemens i Newag otrzymało 100 pkt na 100 możliwych.

Pierwsze z 210 wagonów mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., ostatnia dostawa przewidywana jest na czwarty kwartał 2013 r. Z 35 nowych składów 20 ma obsługiwać budowany centralny odcinek II linii podziemnej kolejki (ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r.), a pozostałe - pierwszą, istniejącą linię; ma to związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

Nowe pociągi będą różnić się od tych, które jeżdżą obecnie; będą jednoprzestrzenne, tzn. nie trzeba będzie wysiadać z pociągu, by przejść do innego wagonu.

Zakup 20 z 35 składów, prace projektowe całej II linii metra oraz budowa jej centralnego odcinka mają być dofinansowane ze środków UE. Wniosek złożony przez ratusz w ub. r. opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł.

Jak poinformował stołeczny ratusz, wybrane pociągi "Inspiro" są najnowszą konstrukcją Siemensa, opartą na wieloletnich doświadczeniach z realizacji projektów na całym świecie. Przy ich konstruowaniu szczególny nacisk położono na ułatwienia w zakresie obsługi serwisowej - szybką i prostą wymianę elementów eksploatacyjnych oraz części zamiennych, niskie koszty eksploatacji i utrzymania, obniżone zużycie energii oraz komfort pasażerów - jednoprzestrzenny układ pociągu, szerokie drzwi i przejścia, przyjazne oświetlenie, ciepłą kolorystykę, niski poziom hałasu.

Projekt dla Metra Warszawskiego będzie realizowany w konsorcjum z polską firmą Newag, dzięki czemu montaż pociągów, począwszy od 11 składu, będzie odbywał się w Polsce. Newag będzie również uczestniczył w serwisowaniu "Inspiro".

Siemens w ciągu ostatnich lat dostarczył m.in. 40 pociągów dla metra w Wiedniu (zamówienie na 20 kolejnych jest w trakcie realizacji), 83 pociągi dla Oslo (kolejne rozszerzenie obejmie 32 składy), 53 pociągi dla Pragi oraz 14 bezobsługowych pojazdów dla metra w Norymberdze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.