Nowy szynobus na mazowieckich torach

Jeszcze w tym roku na mazowieckie tory wyjedzie kolejny szynobus w barwach Kolei Mazowieckich. Koszt inwestycji wyniesie ponad 12,6 mln zł.
Nowy szynobus na mazowieckich torach

Środki na ten cel w kwocie ponad 7,2 mln zł przekazał wojewoda mazowiecki. Ponad 5,3 mln zł pochodzi z budżetu województwa mazowieckiego (w ramach funduszu kolejowego). Umowę w tej sprawie podpisali dzisiaj marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski i wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski.

- Sukcesywnie zasilamy tabor naszej spółki nowymi pojazdami, bo właśnie takie inwestycje zwiększają możliwości i komfort podróżowania kolejami po Mazowszu - powiedział marszałek Adam Struzik.

Zakup nowoczesnego dwuczłonowego szynobusa to niewątpliwie dobra wiadomość dla pasażerów Kolei Mazowieckich. 45-metrowy pojazd spalinowy będzie mógł pomieścić jednorazowo około 250 pasażerów. Znajdzie się w nim bowiem 116 stałych miejsc siedzących oraz ok. 130 miejsc stojących. Dodatkowo szynobus będzie wyposażony w urządzenia klimatyzacyjne. Z myślą o rodzicach z małymi dziećmi zostaną zamontowane przewijaki dla niemowląt.

Pojazd będzie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza tym, znajdzie się w nim miejsce do przewożenia rowerów. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych przewidziano również instalację monitoringu. Dodatkowym udogodnieniem dla maszynisty mają być kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Szynobus będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.

Zakup nowego szynobusa dla Kolei Mazowieckich to koszt w wysokości 12 622 620 mln zł, z czego środki z rezerwy celowej budżetu państwa wyniosą 7 293 750 zł, a z budżetu województwa (w ramach funduszu kolejowego) 5 328 510 zł. Pojazd wykona firma NEWAG S.A. Nowy szynobus powinien być gotowy do 30 listopada 2013 r.

Jest to już piąty szynobus, który w ciągu ostatnich trzech lat wyjedzie na mazowieckie tory. W latach 2011-2012 na ten cel samorząd Mazowsza przeznaczył ponad 11,7 mln zł. W 2014 r. planowany jest zakup kolejnych dwóch sztuk jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych. Szacowany koszt inwestycji to ok. 11,5 mln zł netto.

Poza tym, w latach 2007-2013 Koleje Mazowieckie wzbogaciły się m.in. o 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (181,7 mln zł - środki pochodziły z budżetu województwa mazowieckiego), 11 piętrowych wagonów sterowniczych i 26 piętrowych wagonów środkowych typu push-pull (254,1 mln zł z czego ponad 219 mln zł z budżetu województwa Mazowieckiego, resztę stanowiła dotacja z budżetu państwa), 11 lokomotyw do składów w systemie push-pull (206,3 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach RPO WM wyniosło 79 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego), a także 16 EZT (395,1 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach POIiŚ wyniosło ponad 175,7 mln zł, pozostała część pochodziła z budżetu województwa mazowieckiego). Również w kolejnych latach Samorząd Województwa Mazowieckiego planuje szereg inwestycji mających na celu poprawę jakości taboru spółki. Wśród nich znajdują się m.in.: zakup 20 sztuk nowych piętrowych wagonów, 2 wagonów sterowniczych oraz 2 lokomotyw do składów pociągów typu push-pull, 12 nowoczesnych pięcioczłonowych EZT-ów, a także 10 dwuczłonowych EZT-ów.

W latach 2010-2012 wojewoda mazowiecki podpisał z Samorządem Województwa Mazowieckiego trzy umowy, których łączna wartość dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa wyniosła 21,9 mln zł. W ramach tych środków dofinansowano m.in. zakup 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych, dwóch nowoczesnych spalinowych autobusów szynowych o łącznej pojemności ok. 150 miejsc oraz dwóch z 240 miejscami.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Szkoda, że oprócz wymiany taboru, gestorzy nie myślą o dostosowaniu do potrzeb pasażerów rozkładu jazdy. Np. żeby dojechać z Warszawy do Płońska, czy Sierpca trzeba sie przesiadać w Nasielsku. Naprawdę to skutecznie zniechęca, do jazdy szynobusami. O usytuowaniu przystanku, bliżej osiedla mieszka...niowego /na skrzyżowaniu z ul. Młodzieżową/ już nawet nie chce mi się wspominać i wytykać obietnice z przed kilku lat. rozwiń

Pasażer w marzeniach., 2013-05-20 16:37:23 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE