Od grudnia pociągi znów między Ząbkowicami i Szczakową

Wraz z nowym rozkładem jazdy kolei (od grudnia tego roku) po sześciu latach przerwy pociągi osobowe mają wrócić na linię kolejową Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Jaworzno Szczakowa. Pociągi znowu pojadą też linią Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki.
Od grudnia pociągi znów między Ząbkowicami i Szczakową
Od grudnia pociągi znów między Ząbkowicami i Szczakową. Fot. Krzysztof Kusz

Nowe połączenie z Częstochowy do Krakowa Płaszowa przez Ząbkowice i Szczakową przewiduje projekt nowego kolejowego rozkładu jazdy w woj. śląskim, który w przyszłym tygodniu będzie konsultowany przez samorząd regionu.

Zgodnie z założeniami projektu, przewidywane jest puszczenie tą trasą jednej pary przyspieszonych pociągów obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. Z Częstochowy pociąg wyjeżdżałby o godz. 6.00, by dotrzeć do Krakowa Głównego o 8.27; odjazd w drugą stronę zaplanowano o 18.40, a przyjazd o 21.04.

Wraz z innymi możliwymi połączeniami dalekobieżnymi, będzie to powrót pociągów pasażerskich na 16-kilometrowy odcinek z Ząbkowic do Jaworzna Szczakowej. Do tej pory był on bardzo zniszczony; pociągi osobowe nie jeździły nim od 2009 r. Dla ruchu towarowego pełni funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej aglomeracji katowickiej. To głównie dlatego spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęła tam wiosną 2013 r. kompleksowy remont, który właśnie dobiega końca.

Powrót pociągów planowany jest też na inną remontowaną obecnie trasę: Rybnik-Wodzisław-Chałupki. Rewitalizacja tego liczącego ponad 30 km połączenia ma zakończyć się w drugiej połowie roku. Również tam prace były konieczne - w 2012 r. ze względu na katastrofalny stan infrastruktury zrezygnowano z uruchamiania pociągów osobowych między Wodzisławiem a Chałupkami (bardzo wolno jeżdżące składy nie miały pasażerów).

Teraz w nowym rozkładzie planowanych jest na tej trasie osiem par pociągów w ciągu doby. Składy Kolei Śląskich mają docierać z i do Katowic oraz Rybnika. Zgodnie z projektem rozkładu stacją docelową miałby być Bohumin po czeskiej stronie granicy (dotąd ze względu na problemy z finansowaniem pociągi dojeżdżają zwykle do ostatniej stacji po polskiej stronie).

Podobnie do Bohumina ma docierać też - przez Chałupki - osiem pociągów Kolei Śląskich z Raciborza (w drugą stronę projekt przewiduje pięć pociągów). Połączenie z Bohuminem dałoby skomunikowanie z czeską siecią kolejową, w tym m.in. szybkimi pociągami do Pragi.

Inną nowością w nowym rozkładzie byłoby - obsługiwane przez Przewozy Regionalne - bezpośrednie połączenie Rybnika z Krakowem przez Katowice. Z Rybnika pociąg wyjeżdżałby o godz. 4.32, by dotrzeć do Krakowa Głównego o 7.27; odjazd w drugą stronę zaplanowano o 20.50, a przyjazd o 23.52.

Planowane są również dwie pary pociągów Przewozów Regionalnych relacji Kielce-Katowice - nową trasą przez Centralną Magistralę Kolejową. Z Kielc mają one odjeżdżać o godz. 5.10 oraz 16.25 i docierać do Katowic o 7.29 i 18.40. W przeciwnym kierunku zaplanowano odjazdy na 8.20 i 19.20 i przyjazdy o 10.38 i 21.38.

Na nowe połączenia Przewozów Regionalnych wyjadą najprawdopodobniej nowe składy Impuls kupione w przetargu czterech województw - świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego i podkarpackiego. Regiony te kupiły wspólnie 19 pociągów za ponad 313 mln zł (woj. śląskie 6 składów). Zgodnie z unijnym projektem pociągi powinny jeździć na trasach międzywojewódzkich.

Zgodnie z projektem nowego rozkładu należąca do woj. śląskiego spółka Koleje Śląskie nadal ma obsługiwać połączenia głównie wewnątrz regionu: Katowice-Skoczów-Wisła Głębce, Czechowice-Zebrzydowice-Cieszyn, Katowice-Mysłowice-Oświęcim, Katowice-Bielsko-Biała-Żywiec-Zwardoń, Sosnowiec Główny-Katowice-Tychy Lodowisko oraz Rybnik-Pszczyna-Bielsko-Biała.

Przewozy Regionalne będą jeździły na trasach opuszczających woj. śląskie: Piotrków Trybunalski-Radomsko-Częstochowa, Kozłów-Olkusz-Katowice, Kielce-Włoszczowa-Częstochowa/Zawiercie, Wadowice-Bielsko-Biała, Katowice-Mysłowice-Kraków Główny, Gliwice-Kędzierzyn-Koźle oraz Gliwice-Strzelce Opolskie (Opole).

Odcinki, na których fragmentach mogą pojawiać się pociągi obu spółek, to Częstochowa-Zawiercie-Katowice-Gliwice (np. PR - tylko Częstochowa-Kraków), Katowice-Rybnik-Racibórz/Wodzisław Śl.-Chałupki-Bohumin, Kędzierzyn Koźle-Racibórz-Chałupki-Bohumin oraz Katowice-Bytom-Tarnowskie Góry-Lubliniec-Kluczbork/Wieluń.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

A nie mozna dodac pociagu relacji katowice krakow przez sosnowiec bedzin dabrowe gornicza zabkowice do krakowa dalo by to lepsze polacenie dla studentow jezdzacych do krakowa szczegolnie z sosnowca bedzina gdzie nie ma polaczenia z krakowem ponadto poprawilo by to byc moze troche rynek pracy gdyby ...pociagi kursowaly w godzinach dopasowanych do godzin pracy a wiec byly w krakowie przed 6 i przed 14 oraz 22 moze bezrobocie troche dzieki temu spadloby w sosnowcubedzinie i dabrowie gorniczej rozwiń

gj, 2015-03-09 12:29:30 odpowiedz

Wg obowiązujące rozkładu pociągi z Częstochowy do Krakowa już kursują tą trasą, podobnie z relacją Racibórz - Kraków i Kielce - CMK - Katowice (od 1.03)

sopek, 2015-03-09 10:36:13 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE