Odbiorcy zawsze mają prawo do rekompensaty za przerwy w dostawie prądu

Jeżeli dostawca energii elektrycznej nie wywiązuje się z umów, poszkodowany przedsiębiorca, instytucja, ogólnie zamawiający instytucjonalny, może ubiegać się o rekompensatę.
Odbiorcy zawsze mają prawo do rekompensaty za przerwy w dostawie prądu
Prawo do bonifikaty w przypadku dostarczenia usług o jakości niezgodnej z warunkami umowy gwarantuje przedsiębiorcy rozporządzenie Ministra Gospodarki z 18 sierpnia 2011 r., traktujące o szczegółowych zasadach kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną.

By otrzymać bonifikatę, należy spełnić kilka warunków:

O zadośćuczynienie możemy ubiegać się m.in. w razie przerwy w dostawie prądu. W takim przypadku przedsiębiorca ma możliwość wystosowania wniosku o bonifikatę, którego rozpatrzenie nie powinno trwać dłużej niż 30 dni.

- Odbiorcom energii elektrycznej, podłączonym do sieci o napięciu znamionowym, za każdą niedostarczoną jednostkę przysługuje bonifikata w wysokości 10-krotności jej ceny. Klienci podłączeni do pozostałych sieci mogą ubiegać się o połowę mniejszy zwrot - wyjaśnia Dorota Czech z firmy Phoenix Contact.

Warto jednak pamiętać w przypadku przerwy w dostawach energii z powodu warunków atmosferycznych czy działania siły wyższej, uzyskanie bonifikaty może być utrudnione.

O bonifikatę odbiorca (nazwijmy go instytucjonalny) może ubiegać się także w przypadku wyraźnego naruszenia standardów jakościowych obsługi. Nieprzyjęcie zgłoszenia lub reklamacji daje prawo do ubiegania się o odszkodowanie w wysokości jednej pięćdziesiątej średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym zatwierdzenie taryfy.

Kolejnym przypadkiem uprawniającym do wystąpienia o zadośćuczynienie niedopełnienie obowiązku powiadomienia odbiorców o planowanych przerwach w dostawie prądu z co najmniej 5-dniowym wyprzedzeniem. Klienci podłączeni do sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV mogą wówczas otrzymać rekompensatę w wysokości jednej dziesiątej średniej pensji.

Właściciele przedsiębiorstw, szczególnie o charakterze produkcyjnym, muszą być również informowani o planowanych zmianach. Co najmniej 7 dni wcześniej powinni oni otrzymać m.in. zawiadomienie o zamierzonej zmianie nastawień w automatyce zabezpieczeniowej i innych parametrach wpływających na współpracę ruchową z siecią.

Dostawca energii z 3-letnim wyprzedzeniem powinien poinformować o konieczności dostosowania instalacji do zmienionego napięcia znamionowego, podwyższonego poziomu mocy zwarcia oraz innych warunków funkcjonowania sieci. W przeciwnym razie odbiorca może ubiegać się o bonifikatę w wysokości kolejno jednej piętnastej i jednej dziesiątej średniej pensji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE