Odnowią linię kolejową Kielce-Warszawa

Prace przy rewitalizacji linii kolejowej nr 8 Kielce-Warszawa, na odcinku z Kielc przez Skarżysko-Kamienną do Radomia, rozpoczną się jeszcze w tym roku - poinformował w Kielcach prezes PKP PLK, Zbigniew Szafrański.
Odnowią linię kolejową Kielce-Warszawa
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą przeznaczyć na te prace 30 mln zł z oszczędności przetargowych, uzyskanych z realizowanych przez zakład inwestycji.

Jak tłumaczył podczas konferencji prasowej Szafrański, w ramach rewitalizacji zostaną przywrócone parametry techniczne linii, do jakich została zaprojektowana. Pomiędzy Radomiem i Skarżyskiem-Kamienną pociągi będą jeździły z prędkością 120 km na godz., a między Skarżyskiem i Kielcami - 100-110 km na godz.

Czytaj też: Linia Warszawa-Lublin w remoncie od 2015?

Na początku planowana jest wymiana jednego toru linii, od Radomia do Rożek na Mazowszu - w kierunku Skarżyska. Prace powinny ruszyć we wrześniu. Wg założeń, dzięki rewitalizacji trasa nie będzie wymagała większych remontów przez co najmniej 10 lat.

Czytaj też: Modernizacja linii kolejowej w Małopolsce

Zdaniem Szafrańskiego, aby trasa mogła być kompleksowo zmodernizowana i przystosowana do prędkości pociągów 160 km na godz. - tak jak będzie to robione na odcinku pomiędzy Radomiem a Warszawą - trzeba by zbudować całkiem nową linię, a takich planów na razie nie ma. - Linia biegnie przez teren górzysty, głównie na odcinku do Skarżyska i z tego względu nie ma możliwości zwiększenia prędkości pociągów - mówił.

Czytaj też: Pojadą szybciej pociągiem w 2015 r.

W 2012 r. i 2013 r. na dalsze prace przy linii nr 8 z Kielc do Radomia ma być przeznaczone po 30 mln zł. Wieloletni program inwestycyjny przewiduje w sumie 425 mln zł na to przedsięwzięcie.

Prezes PKP PLK zapewniał też, że zamykanie odcinkami remontowanego toru ruchu spowoduje jedynie kilkuminutowe opóźnienia pociągów na trasie. Większe opóźnienia pojawią się, gdy w przyszłym roku ruszy także remont torów między Radomiem i Warszawą.

Jak tłumaczył Szafranski, część pociągów będzie prawdopodobnie jeździła wówczas do Warszawy przez Dęblin. Inne pojadą z Kielc przez Włoszczowę-Północ, Centralną Magistralą Kolejową. Ma to umożliwić budowa 4-kilometrowej łącznicy stolicy województwa świętokrzyskiego z CMK, przez miejscowość Czarnca. Łącznica ma powstać do 2013 r.

Samorząd województwa zadeklarował współfinansowania budowy łącznicy. PKP PLK mają także wstępne porozumienie z ministerstwem infrastruktury na dofinansowanie inwestycji. Prowadzono także uzgodnienia z PKP Intercity w sprawie pociągów, które pojechałby trasą.

Pociągi z Kielc jechałyby do Warszawy przez Włoszczowę o półtorej godziny krócej, niż przez Radom. Obecnie pociągi pokonują tę trasę w ok. 3,5 godziny.

Przedsięwzięcie ma kosztować ok. 42 mln zł. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na prace przygotowawcze i projektowe budowy łącznicy. Konieczne będzie także wykonanie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE