Około 10 tys. deklaracji śmieciowych w Rzeszowie

Około 10 tys. deklaracji śmieciowych złożyli dotąd mieszkańcy Rzeszowa, to prawie połowa – poinformowała Katarzyna Pawlak z biura prasowego rzeszowskiego magistratu.
Około 10 tys. deklaracji śmieciowych w Rzeszowie

„Mimo że termin składania deklaracji minął w czwartek, to wciąż czekamy na te dokumenty. Nie będzie żadnych sankcji z powodu złożenia deklaracji po terminie" - podkreśliła.

Rzeszowianie mieli dwa tygodnie na złożenie tego dokumentu. Jak zaznaczyła Pawlak, w tak krótkim czasie niektórzy mieszkańcy mogli być np. na urlopach.

„Dlatego nie będziemy nikogo karać. Wydłużyliśmy godziny pracy Punktów Obsługi Mieszkańców, które znajdują się z galeriach handlowych, aby łatwiej było złożyć deklaracje" - powiedziała.

W deklaracji właściciel nieruchomości musi podać m.in. liczbę osób zamieszkujących dom. Inaczej jest w przypadku mieszkańców bloków, w ich imieniu deklaracje złożyć powinien zarządca nieruchomości, czyli np. spółdzielnia.

Jeżeli ktoś nie złoży deklaracji albo będą wątpliwości, co do danych w niej zawartych, to wysokość opłaty zostanie naliczona na podstawie szacunkowych danych o średniej ilości odpadów komunalnych, powstających w nieruchomościach o podobnym charakterze.

Według przyjętej przez rzeszowskich radnych w połowie maja uchwały, stawki dla mieszkańców bloków wynoszą: jedna osoba zapłaci za posegregowane śmieci miesięcznie - 10 zł (za nieposegregowane 15 zł); opłata dla gospodarstwa dwuosobowego to 18 zł (27 zł); natomiast trzyosobowa rodzina zapłaci 26 zł (39 zł); rodzina czteroosobowa - 32 zł (48 zł); rodzina licząca pięć lub więcej osób zapłaci 38 zł (57 zł).

Dla osób mieszkających w domach jednorodzinnych stawki wynoszą: dla rodzin dwuosobowych 30 zł za śmieci segregowane (45 zł za nieposegregowane); dla rodziny od trzech do czterech osób - 46 zł (69 zł); dla rodziny liczącej więcej niż cztery osoby - 60 zł (90 zł).

Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi ma ruszyć od lipca 2013 r. Do tego czasu władze lokalne mają wprowadzić nowe rozwiązania - m.in. rozstrzygnąć przetargi na firmy, które będą odbierać śmieci.

Według nowych przepisów odpowiedzialność za gospodarkę odpadami - organizację ich odbioru od mieszkańców i utylizację - ponosi gmina. Dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbierał od nich śmieci. W myśl nowych przepisów wybór takiej spółki należy do gmin.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU