Olsztyn przejmuje budowę linii tramwajowej

Gmina Olsztyn przejmuje budowę linii tramwajowej od hiszpańskiej firmy budowlanej FCC Contruccion, z którą miasto zerwało umowę na wykonanie inwestycji.
Olsztyn przejmuje budowę linii tramwajowej

Jesienią ogłoszone zostaną przetargi dla firm zainteresowanych dokończeniem inwestycji - podał urząd miasta.

Miasto przejmuje budowę linii tramwajowej po tym, jak w sierpniu prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz poinformował, iż gmina odstąpiła od umowy z wykonawcą z powodu braku postępu w budowie. Według władz Olsztyna Hiszpanie wykonali 4,6 proc. prac, podczas gdy harmonogram przewidywał, iż dotychczas powinno być wykonanych 67 proc. robót budowlanych.

Czytaj też: Władze Olsztyna kontra wykonawca. Ostro

Rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie. Aneta Szpaderska poinformowała PAP w środę, że od rana trwa przejmowanie budowy. „Przekazywanie potrwa kilka dni. Wiąże się to z konieczną inwentaryzacją terenu, musimy ocenić stan zaawansowania prac budowlanych i infrastruktury podziemnej" - podkreśliła Szpaderska.

Dodała, że miasto chce już jesienią ogłosić kolejne przetargi. dla firm, które są zainteresowane dokończeniem budowy unijnej inwestycji.

Według urzędu miasta w Olsztynie, jeszcze we wrześniu mają zostać ogłoszone przetargi: na wykonanie przedmiarów i kosztorysów inwestorskich, na wykonanie zajezdni tramwajowej w systemie +zaprojektuj i wybuduj+ oraz na projekt odcinka tramwajowego, biegnącego w kierunku starówki do Wysokiej Bramy.

W październiku i listopadzie będą ogłaszane przetargi na roboty budowlane. Na każdy z odcinków linii zostanie ogłoszony osobny przetarg, dzięki czemu będą mogły wziąć w nim udział nie tylko wielkie koncerny budowlane i konsorcja, ale także mniejsze firmy. Wiosną 2014 roku powinny rozpocząć się prace już na wszystkich odcinkach linii.

Do chwili nadania depeszy nie udało się skontaktować z rzeczniczką FCC Contruccion.

W sierpniu po wypowiedzeniu przez gminę Olsztyn umowy na budowę linii tramwajowej firma przekazała, że winą za mały postęp w pracach budowlanych należy obarczyć miejskich urzędników. W przekazanym wówczas komunikacie przedstawiciele spółki napisali, że „przez ponad 2 lata Urząd Miasta (...) wprowadzał liczne zmiany do zamówienia., co spowodowało 10-miesięczne opóźnienie w przygotowaniu projektów".

Według hiszpańskiej firmy, „mimo tak dużych opóźnień w uzgodnieniu dokumentacji, FCC zwróciło się do urzędu miasta o przedłużenie terminu zakończenia kontraktu jedynie o 4 miesiące". Ale jak podkreśliła spółka, na taką propozycję miasto nie przystało, wypowiedziało natomiast umowę na budowę inwestycji.

Aby nie przepadła unijna dotacja, linia tramwajowa w Olsztynie musi być wykonana do końca 2015 roku. Unijne wsparcie projektu wynosi 85 proc.

Linie tramwaje mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta tak zwane sypialnie Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Na linii głównej między dworcem a osiedlem Jaroty planowana jest budowa 13 przystanków.

Od linii głównej w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki. Oprócz linii tramwajowych zbudowana zostanie także zajezdnia dla tramwajów. Projekt przewiduje także budowę nowej ulicy - Obiegowej, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Projekt przewiduje także zakup tramwajów, budowę buspasów, czyli wyodrębnionych pasów jezdni, przeznaczonych wyłącznie dla autobusów miejskich oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

rzadko się zdarza żeby jakiekolwiek duże inwestycje w naszym kraju zostały zrealizowane w terminie , nie ma znaczenia czy to będzie wykonawca z polski czy z zagranicy , w Polskim systemie biurokratycznym jest dużo niedociągnięć i osób w urzędach którzy nie są przygotowani do dzisiejszej rzeczywis...tość . rozwiń

J.M, 2013-09-05 13:26:20 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE