Olsztyńskie tramwaje wrócą w 2014 r.?

Olsztyński ratusz ocenia, że szansa na to, iż tramwaje wrócą na ulice miasta w 2014 r. jest coraz większa. Hiszpańska firma, która wygrała przetarg na tę inwestycję zaczęła współpracować z ratuszem i nadrabiać zaległości - poinformował wiceprezydent Olsztyna.
Olsztyńskie tramwaje wrócą w 2014 r.?

"Zgodnie z tym, czego oczekiwaliśmy firma FCC przedstawiła nam podwykonawców inwestycji, które muszą być wykonane, by tramwaje mogły wrócić na olsztyńskie ulice" - powiedział PAP wiceprezydent Olsztyna Bogusław Szwedowicz. Zastrzegł co prawda, że Hiszpanie nie skompletowali jeszcze wszystkich podwykonawców, ale za to "wyraźnie przyspieszyli z wykonywaniem projektów inwestycji".

"Zaawansowane są plany zwłaszcza budowy pierwszego odcinka na ul. Płoskiego i w okolicy dworców PKP i PKS" - przyznał wiceprezydent Szwedowicz. Dodał, że wyraźnie przyspieszono też z planami budowy zupełnie nowej ulicy Obiegowej, która ma odciążyć ulice łączące centrum miasta z sypialnianymi dzielnicami Jaroty i Nagórki. W planach zakładano, że ul. Obiegowa będzie gotowa w 2014 roku, a szacunkowy jej koszt budowy to 16,2 mln zł.

Czytaj też: Ponad 120 mln zł na tramwaje dla Olsztyna 

"Zależy nam na szybkim zbudowaniu tej ulicy, bo gdy zacznie się budowa linii tramwajowej w centrum miasta, to główny ruch chcemy skierować właśnie na tę ulicę" - przyznał Szwedowicz. Powiedział, że we współpracy ratusza i FCC Construccion "widać wyraźny postęp" i dodał, że wszystko wskazuje na to, że roboty ruszą, gdy tylko pozwoli na to pogoda.

Firma FCC Construccion wygrała przetarg na budowę w Olsztynie linii tramwajowych i powiązanych z nimi niektórych inwestycji (m.in. budowę nowej ulicy Obiegowej i zajezdni tramwajowej) półtora roku temu. Do końca grudnia 2012 r. hiszpańska firma miała złożyć w olsztyńskim ratuszu plany budowy poszczególnych linii, ale tego nie zrobiła. Dodatkowo pojawiły się kłopoty z budową pierwszego, już rozpoczętego odcinka jednej z linii. Dlatego na początku roku olsztyński ratusz zażądał przedłożenia przez Hiszpanów planu naprawczego inwestycji.

FCC plan naprawczy przygotował, ale niekompletny - brakowało m.in. wykazu podwykonawców. Dlatego ratusz wezwał firmę do uzupełnienia dokumentów. Dodatkowo raz w miesiącu do Olsztyna ma przyjeżdżać osoba z centrali FCC w Barcelonie, by monitorować postęp prac.

Linie tramwajowe w Olsztynie mają mieć w sumie 11 km długości i powinny połączyć "sypialniane" dzielnice miasta, głównie Jaroty i Nagórki, z centrum Olsztyna. Linia tramwajowa ma się rozdzielać w centrum i prowadzić na dworzec PKP i PKS oraz do miasteczka akademickiego w Kortowie.

Zbudowanie w Olsztynie linii tramwajowej oraz budowa ulicy Obiegowej to część większego projektu modernizacji olsztyńskiego systemu transportu publicznego. Projekt o łącznej wartości 426 mln zł obejmuje też: zakup taboru tramwajowego za 120 mln zł od zwycięzcy przetargu firmy Solaris, zbudowanie bus-pasów (w realizacji) oraz wdrożenie tzw. inteligentnego systemu transportu. Będzie on obejmował m.in. wprowadzenie biletu elektronicznego i modernizację systemu świateł na skrzyżowaniach.

Projekt modernizacji olsztyńskiego transportu publicznego realizowany jest w ramach współfinansowanego ze środków unijnych programu Rozwój Polski Wschodniej.

Tramwaje woziły pasażerów w Olsztynie do 1965 roku, teraz miasto postanowiło przywrócić ten środek transportu. Zakładano, że tramwaje powrócą do Olsztyna w połowie 2014 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE