PARTNER PORTALU
  • BGK

Oszczędna sygnalizacja świetlna – technologia 1 wata

  • bad    22 marca 2018 - 21:19
Oszczędna sygnalizacja świetlna – technologia 1 wata
Fot. mat. prasowe

Dzięki nowej technologii, typowe skrzyżowanie z lampami żarówkowymi i około 55 sygnalizatorami świetlnymi (czerwony-żółty-zielony) pozwala uniknąć emisji ponad 6 ton szkodliwego dwutlenku węgla rocznie.




  • Inżynierowie z firmy Siemens zredukowali pobór energii konsumowany przez sygnalizację uliczną do 1-2 watów.
  • To osiągniecie było możliwe dzięki zastosowaniu jednowatowej technologii, która pozwoliła Siemensowi zrewolucjonizować rynek i poprawić wydajność energetyczną standardowej technologii LED zasilanej 230V nawet o 85%.
  • Jest to olbrzymia oszczędność dla miast oraz wielki plus dla środowiska.

Ponad 100 lat temu, 5 sierpnia 1914 roku uruchomiono pierwsze elektryczne światła drogowe. Był to przełom w organizacji ruchu drogowego. Dziś ciężko wyobrazić sobie świat bez czerwono-żółto-zielonych sygnalizatorów. A teraz mamy kolejny przełom dzięki jednowatowej technologii. Jak możliwe jest osiągnięcie takich oszczędności? Odpowiedź jest prosta: cyfryzacja.

Jednowatowa technologia

* korzysta z cyfrowych sterowników LED. To eliminuje potrzebę korzystania z oporników obciążających oraz przełączników, które do tej pory pobierały najwięcej energii.

* korzysta z najnowocześniejszej technologii LED, charakteryzującej się najniższym poborem mocy przy takiej samej intensywności światła.

* korzysta z innowacyjnej technologii do monitorowania świateł ulicznych i w bezpieczny sposób uniemożliwia zaistnienie sytuacji, w której przecinające się pasy ruchu mają zielone światła w tym samy czasie.

Uczestnicy Konferencji Klimatycznej w Paryżu w 2015 roku zobowiązali się do ograniczenia efektów globalnego ocieplenia o maksymalnie dwa stopnie. Aby osiągnąć ten cel, potrzebne są m.in. energetycznie wydajne i innowacyjne rozwiązania dla ruchu ulicznego.

Czytaj też: Smart city to nie tylko nowoczesne systemy zarządzania ruchem czy parkowania

Siemens chce ograniczyć konsumpcję energii na ponad 60 tysiącach skrzyżowań w południowych Niemczech. Przy poborze energii wynoszącym 1-2 waty na jeden sygnalizator, na typowym skrzyżowaniu można zaoszczędzić około 1600 kilowatogodzin rocznie. Dla porównania, typowe mieszkanie-kawalerka konsumuje około 1000 kilowatogodzin rocznie.

Gdy standardowe LEDy są zastąpione rozwiązaniami jednowatowej technologii duże miasta, takie jak Berlin, mogą uniknąć emisji około 2000 ton dwutlenku węgla i zaoszczędzić około 500 tysięcy euro rachunków za prąd rocznie. Jeżeli światła nowej generacji nie zostaną zainstalowane, Berlin musiałby zasadzić około 2 tysięcy drzew liściastych każdego roku, aby zrekompensować emisję dwutlenku węgla.

Żywotność typowej 12-watowej żarówki wynosi ponad dziesięć lat. Aby zrównoważyć szkodliwą emisję skrzyżowań z konwencjonalnymi światłami, należałoby zasadzić las z 20 tysiącami drzew. W miastach, gdzie wciąż stosuje się żarówki starego typu zamiast świateł LEDowych, oszczędności są jeszcze większe. Koszt wyposażenia typowego skrzyżowania w jednowatową technologię zwraca się już po pięciu latach.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W ruchu ulicznym bezpieczeństwo to priorytet. Światła uliczne to pierwszy czynnik zapewniający bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom drogi. Nie może być takiej sytuacji, w której przecinające się pasy ruchu dostają zielone światło w tym samym czasie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.