Oznaczenia dla niewidomych w metrze

Wypukłe oznaczenia krawędzi peronów dla niewidomych są już na wszystkich stacjach warszawskiego metra.
Oznaczenia dla niewidomych w metrze

W ciągu blisko pięciu lat w posadzkach stacji mają znaleźć się także wyczuwalne linie, za pomocą których niewidomi będą mogli bezpiecznie się poruszać.

Czytaj też: Guzki na kolejnej stacji metra

Zgodnie z rozporządzeniem, które 17 czerwca podpisał minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, krawędzie peronów podziemnej kolejki w ciągu roku miały zostać oznaczone wyczuwalnymi stopą wypustkami, tzw. guzkami. Domagał się tego m.in. Polski Związek Niewidomych.

Czytaj też: Będą guzki w metrze

Rzecznik metra Krzysztof Malawko poinformował, że koszt, jaki poniosło warszawskie metro na dostosowanie peronów podziemnej kolejki, to 6 mln złotych. Rzecznik powiedział, że wymienione na żółte zostały także szare pasy ostrzegawcze przy krawędziach starszych stacji metra; oznaczono też stopnie schodów prowadzących na perony i przeszklone elementy stacji.

„To były rzeczy najpilniejsze, najsilniej postulowane przez osoby niepełnosprawne, które mogliśmy zrealizować” – powiedział Malawko. Dodał, że na stacjach przy windach znajdują się oznaczenia w języku Braille'a, „tam gdzie było potrzebne, są informacje głosowe”; zaznaczył że na każdej stacji jest toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych.

Malawko podkreślił, że do wykonania zostały jeszcze tylko tzw. linie prowadzące w posadzce dla osób niewidomych. „Niewidomy dzięki nim wie, w którym kierunku się porusza i nie ma możliwości zabłądzenia” – wyjaśnił.

Malawko poinformował, że metro wystąpiło do ZTM o dofinansowanie na ten cel. Dodał, że linie prowadzące na stacjach metra muszą we współpracy ze środowiskiem osób niewidomych zaprojektować architekci. Podkreślił też, że mają one zostać wprowadzone w ciągu pięciu lat.

Rzecznik ZTM Igor Krajnow powiedział, że stacje zostaną oznaczone w ten sposób, gdy miasto w swoim budżecie przeznaczy na ten cel pieniądze.

Malawko przypomniał, że 2. linia metra będzie budowana zgodnie z normami określonymi rozporządzeniem MI.

Zgodnie z nim krawędzie peronów metra mają być oznaczone wyczuwalnymi stopą wypustkami a także pasami, których kolor kontrastuje z barwą posadzki.

Rozporządzenie zakłada także, że stacje metra powinny być wyposażone w system informacji wizualnej, głosowej i dotykowej, w tym oznaczenia w alfabecie Braille’a; posadzki i schody na stacji metra powinny posiadać nawierzchnie o właściwościach antypoślizgowych.

Ma być przygotowana trasa – od wejścia do wyjścia ze stacji – z której bez przeszkód będą korzystały osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na stacji ma być dostępna przynajmniej jedna toaleta przystosowana dla takich osób. Wypustki i kolorowe pasy mają oznaczać także wejścia na schody na terenie metra.

MI zaznacza, że chociaż budowę metra w Polsce rozpoczęto w 1983 r., jest to pierwszy akt prawny, który reguluje warunki techniczne dla obiektów metra.


 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

wreszcie!!!!

gapowicz, 2011-09-23 10:06:44 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE