PARTNER PORTALU
  • BGK

Parking, korki uliczne: Nadmiar aut to wyzwanie dla miejskiej przestrzeni

  • jk    13 października 2017 - 08:20
Parking, korki uliczne: Nadmiar aut to wyzwanie dla miejskiej przestrzeni
Według danych GUS w 2016 roku nad Wisłą zarejestrowanych było 28,6 mln pojazdów. (Fot. Shutterstock)

Zmiany w polityce parkingowej to jedno z większych wyzwań stojących dziś przed samorządami. Jakie rozwiązania mogą wprowadzić?




• Dotychczasowa polityka i regulacje w zakresie zarządzaniu przestrzenią parkingową już dawno przestały nadążać za rzeczywistością - wynika z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i Polskiej Organizacji Branży Parkingowej (POBP) pt. „Parkingi a transport zbiorowy w miastach”.

• Według autorów publikacji planowane w przyszłym roku zmiany w strefach płatnego parkowania nie wystarczą, aby kompleksowo rozwiązać problemy samorządów w tej kwestii.

• Stąd też miasta, szukając remedium dla coraz bardziej zatłoczonych parkingów, powinny wspierać rozwiązania z zakresu car-sharingu i ride-sharingu.

W Warszawie jest już 900 zarejestrowanych pojazdów na 1 tys. mieszkańców, a niewiele mniej, bo 877 we Wrocławiu. W Sopocie i Olsztynie zarejestrowanych aut jest więcej niż mieszkańców. Efekt? W godzinach szczytu polskie miasta są nieprzejezdne, a parkingi przepełnione. Aby to zmienić, w Polsce samorządy potrzebują pełnej możliwości kreowania własnej polityki transportowej.

– Polityka parkingowa w Polsce zbankrutowała. Wystarczy posłuchać głosów płynących z samorządów, wzywających od lat do poluzowania sztywnych zapisów ustawowych w zakresie stawek za parkowanie, które nie pozwalają im prowadzić racjonalnej polityki transportowej – diagnozuje Jędrzej Puzyński, ekspert z zespołu doradców gospodarczych TOR.

- Kolejnym argumentem za zmianą polityki parkingowej jest kompletny zanik rotacji miejsc parkingowych, co nie tylko irytuje kierowców, ale również przyczynia się do jeszcze większych korków z powodu krążenia w poszukiwaniu wolnego miejsca oraz dodatkowej emisji szkodliwych substancji – podkreśla Puzyński.

Czas na zmiany

W Polsce istnieje ponad 120 stref płatnego parkowania. Ich funkcjonowanie reguluje ustawa o drogach publicznych z 2003 roku. Przepisy określają m.in. maksymalną opłatę – w wysokości 3 zł – za godzinę postoju. Ograniczają także jej pobieranie do godzin dziennych i dni roboczych.

Projekt, nad którym obecnie pracuje Ministerstwo Rozwoju zakłada odejście od sztywnego określenia stawek. Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców mają mieć możliwość wyznaczania dwóch rodzajów stref: zwykłej i śródmiejskiej, a wysokość stawki za pierwszą godzinę parkowania ma być zależna od płacy minimalnej (dziś jest to 2 tys. zł brutto) i wynosić maksymalnie 0,15 proc. tej kwoty w strefie zwykłej i 0,45 proc. – w śródmiejskiej. Oznacza to, że w tej drugiej może to być koszt nawet 9 zł.

– Jako Polska Organizacja Branży Parkingowej z zainteresowaniem obserwujemy rządowe wysiłki zmierzające do ulepszenia rozwiązań dotyczących stref płatnego parkowania, zawartych w obowiązującej ustawie o drogach publicznych. Obecne propozycje nie są jednak optymalne, nadal ograniczają samorządy w swobodnym kształtowaniu polityki parkingowej – przekonuje Maciej Mosiej, prezes Polskiej Organizacji Branży Parkingowej.

– Dlaczego ustawowo ograniczać możliwość wprowadzenia opłat za parkowanie w sobotę czy niedzielę? Po co wyznaczać limity cen? Dlaczego w analogiczny sposób nie są regulowane zasady sprzedaży biletów komunikacji publicznej? Jak zareagowalibyśmy, gdyby ustawowo zabronić samorządom pobierania opłat za bilety tramwajowe w soboty i niedziele lub narzucić miastom ich górny poziom? - pyta.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • parkometr, 2017-10-14 15:20:34

    Artykułu nie był uprzejmy zauważyć, że P+R jak na lekarstwo, brak integracji z koleją oraz pozostałą komunikacją zbiorową, ale najłatwiej podwyższyć opłaty i kary.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.