Pendolino dopuszczone do eksploatacji

- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji Pendolino - poinformował UTK. Oznacza to, że te pociągi będą mogły już w grudniu wozić pasażerów.
Pendolino dopuszczone do eksploatacji

Urząd podał, że Pendolino uzyskało zezwolenie, zgodnie z wnioskiem i dokumentacją opracowaną m.in. przez producenta, na poruszanie się prędkością 250 km/h.

Rzeczniczka PKP Zuzanna Szopowska powiedziała, że ze względu na opóźnienie w homologacji pociągu, PKP Intercity do grudniowej siatki połączeń włączy mniejszą liczbę składów Pendolino. Od 14 grudnia pasażerów będzie wozić 13 składów, a pięć będzie w rezerwie. Po uzyskaniu przez Alstom homologacji, przewoźnik będzie mógł rozpocząć odbiór końcowy pierwszego pociągu.

Szef Intercity Marcin Celejewski tłumaczył w środę, że mniejsza liczba pociągów w rozkładzie wynika też z tego, iż zgodnie z wewnętrznymi procedurami spółki dotyczącymi bezpieczeństwa, nowy skład powinien przejechać od 5 do 10 tys. km, zanim zacznie wozić pasażerów.

Czytaj też:  W połowie grudnia Pendolino wjadą na tory

Pociągi Pendolino mają wejść do siatki połączeń PKP Intercity od 14 grudnia. Jak informował prezes Intercity Marcin Celejewski, w związku z opóźnieniami dot. dostarczania gotowych składów i opóźnieniami w homologacji, pasażerów będzie jednak obsługiwało w grudniu 13, a nie 17 składów Pendolino, jak zapowiadano wcześniej.

Czytaj też:  Trwa lobbing o kolejne przystanki Pendolino

Alstom, czyli producent pociągów, miał do 6 maja dostarczyć pierwsze pociągi wraz homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na ich poruszanie się po polskich torach z prędkością do 250 km.

 

Od grudnia na trasie z Warszawy do Gdańska jeździć będzie 10 pociągów Pendolino i dwa ekspresy. Trasę z Warszawy do Wrocławia obsłużą dwa Pendolino i trzy ekspresy (pierwotnie na tej trasie miało jeździć 5 składów Pendolino), ze stolicy do Krakowa będzie jeździć 9 składów Pendolino i jeden ekspres (pierwotnie 11 i 2), a z Warszawy do Katowic 5 składów Pendolino i 5 pociągów typu ekspres.

Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty.

Prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz mówił w środę, że od grudnia Pendolino będą jeździć na blisko tysiącu kilometrów tras. Na odcinku 85 km miedzy Zawierciem a Olszamowicami pojadą z prędkością 200 km/h. W rozkładzie na 2015-2016 rok do takiej prędkości składy te rozpędzą się na 17 proc. długości tras, a w 2016 - na odcinkach czterokrotnie dłuższych. Chodzi tutaj m.in. o linię do Gdańska.

Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiają o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych. Sięgają one 24 mln euro. Sprawą kar miałby się zająć sąd arbitrażowy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE