PARTNER PORTALU
  • BGK

Pierwsze duże miasto w Europie rezygnuje z aut. W Polsce to science fiction

  • Bartosz Dyląg    8 maja 2017 - 00:01
Pierwsze duże miasto w Europie rezygnuje z aut. W Polsce to science fiction
Katowice na stałe zakażą samochodom wjazdu do śródmieścia? Fot. katowice.eu

Od 2019 roku w Oslo nie będzie można wjechać do szerokiego centrum miasta. Podobne rozwiązania planują władze innych dużych miast europejskich. To dobry znak dla zwolenników takich rozwiązań w Polsce, na śmiałe i szybkie decyzje nie ma jednak co liczyć.




Stolica Norwegii będzie pierwszym dużym miastem w Europie, które w sposób kompleksowy i trwały wyrzuci samochody ze ścisłego centrum.

Władze Oslo musiały działać. W związku z wysoką jakością życia, mieszkańców przybywa tam w szybkim tempie, o 11–12 tys. rocznie. W liczącym nieco ponad 650 tys. mieszkańców mieście zarejestrowanych jest dziś około 350 tys. aut.

Do końca tego roku z centrum Oslo znikną wszystkie miejsca parkingowe, zastąpią je ścieżki rowerowe oraz chodniki. Modernizowany jest system rowerów miejskich. Wymieniono wszystkie rowery na lżejsze i nowocześniejsze, do 2019 roku powstanie tam 60 km nowych ścieżek rowerowych, to wielokrotnie więcej niż w poprzednich latach.

Mieszkańców stolicy Norwegii zachęca się do korzystania z komunikacji miejskiej. Zamawiane przez miasto autobusy mają więcej drzwi niż te jeżdżące dzisiaj, co skróci czas wymiany pasażerów na najbardziej zatłoczonych liniach.

Europa też zamyka miasta dla samochodów

Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services jest zdania, że to ruch w bardzo dobrym kierunku, bo zalew samochodów, które parkują i się nie ruszają, jest ogromnym problemem dla miasta, organizacji przestrzeni i zapewnienia mobilności mieszkańców.

Czytaj też: 9 zł za godzinę parkowania i płatne niedziele to dobry ruch?

- Przeciętnie samochód osobowy jest w ruchu 5 proc. czasu, 95 proc. stoi. Każdy samochód, czyli kilkanaście metrów kwadratowych to przestrzeń zabierana miastu – zauważa.

Nic więc dziwnego, że podobne pomysły pojawiają się w innych europejskich metropoliach. W 2015 roku Paryż zabronił samochodom jazdy w pobliżu największych atrakcji turystycznych, typu Wieża Eiffla czy katedra Notre Dame. Madryt od roku 2020 wyłączy z ruchu samochodowego ponad 2 km kwadratowe ścisłego centrum miasta. Władze Londynu, Paryża, Madrytu, Aten i miasta Meksyk zadeklarowały z kolei, że najpóźniej w 2025 r. znikną tam auta na olej napędowy.

Ruch samochody ograniczają także: Hamburg, Amsterdam, Praga, Bruksela, Helsinki, Kopenhaga.

W Polsce zbyt wcześnie, ale nie uciekniemy od tego

W Polsce tego typu rozwiązania funkcjonują w bardzo ograniczonym zakresie, np. rynki czy pojedyncze ulice, jak Nowy Świat w Warszawie. Śmiałą deklarację złożył jedynie prezydent Katowic, Marcin Krupa, który chce na stałe zakazać samochodom wjazdu do śródmieścia. Nie wiadomo jednak, kiedy.

W kierunku ograniczenia ruchu samochodowego w centrach miast zmierza też projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska, autorstwa Nowoczesnej. Przewidziano w nim wprowadzenie zakazu wjazdu do miast dla starszych samochodów.

W opinii Ewy Wolniewicz-Warskiej, władze polskich miast obawiają się drastycznych ruchów ze względu na ich niepopularność (kierowcy to wyborcy). – Pierwszy odbiór społeczny jest z reguły negatywny, by wprowadzić takie ograniczenia, trzeba dobrze przygotować mieszkańców – wyjaśnia Wolniewicz-Warska.

Do tego nie ma dostatecznych instrumentów, by to wprowadzić, bo prawo polskie jest inne niż w całej Europie i na świecie i nie daje samorządom takich instrumentów. - Co więcej, władze polskich miast nie bardzo wiedzą, jak podejść do tej kwestii, by nie narazić się mieszkańcom – wyjaśnia Wolniewicz-Warska. - Myślę, że do najbliższych wyborów samorządowych nic się nie wydarzy, bo żaden samorządowiec nie będzie chciał zaryzykować tuż przed wyborami - dodaje. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (7)

  • oko, 2017-05-18 08:08:56

    Do z drugiego końca Polski: w Polsce wiadomo, tylko narzekanie na zgniły i zepsuty Zachód, co wymyśla wegetariańskie, gejowskie projekty dla cyklistów. A po latach zawsze to samo: budzimy się z ręką w nocniku, że oni jednak mieli rację
  • Mieszko, 2017-05-09 13:08:40

    Do z drugiego końca Polski: firmy kurierskie wyśmienicie sobie radzą, natomiast pojazdy uprzywilejowane zawsze mogły, mogą i będą mogły wyjeżdżać na zakazie. Pozdrawiam youtu.be/MrYLwv9x8HU
  • Mieszko , 2017-05-09 13:04:54

    Do z drugiego końca Polski: dla chcącego nic trudnego youtu.be/nA40QqNn-1U

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.