Pierwszy z dwunastu nowych tramwajów wyjechał na ulice Torunia

Pierwszy z dwunastu zamówionych w bydgoskiej firmie PESA SA nowoczesnych tramwajów typu swing w środę wyjechał na ulice Torunia. Kolejne tramwaje miasto otrzyma do września 2015 r. Koszt inwestycji to 92,5 mln zł, część pokryją fundusze unijne.
Pierwszy z dwunastu nowych tramwajów wyjechał na ulice Torunia

"Komunikacyjnie wkraczamy w nową epokę pojazdów nie tylko proekologicznych, ale także szybkich, trwałych i bezpiecznych. To wszystko sprawia, że miejski transport szynowy ma coraz więcej zwolenników. Jestem przekonany, że torunianie będą coraz chętniej jeździli tramwajami, skoro mają do dyspozycji tak wygodny tabor" - powiedział w środę podczas pierwszego przejazdu tramwaju po mieście prezydent Torunia Michał Zaleski.

Włodarzowi towarzyszyli rektorzy i członkowie senatu Uniwersytetu Mikołaja w Toruniu, których nowy tramwaj zabrał z przystanku przy Alei Solidarności do kampusu uniwersyteckiego na Bielanach - tam bowiem odbywały się oficjalne uroczystości rozpoczęcia roku akademickiego na UMK.

Swing, który obsługuje linię nr 1 między osiedlem Na Skarpie a pętlą przy Szosie Okrężnej (na Bielanach), to pięcioczłonowy pojazd niskopodłogowy, klimatyzowany, wyposażony w automaty biletowe oraz specjalną, wysuwaną rampę przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych. Wewnątrz tramwaju znajduje się monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym.

Czytaj też:  Deszcz unijnych pieniędzy na tramwaje

Zgodnie z wolą mieszkańców Torunia, pojazd nosi charakterystyczne dla miasta żółto-niebieskie barwy. Kolorystyczne akcenty umieszczono także na siedzeniach.

Pozostałe tramwaje pojawią się na toruńskich ulicach w ciągu najbliższych miesięcy. Będzie to sześć pojazdów trójczłonowych i pięć pięcioczłonowych. Składy trójczłonowe pomieszczą 123, a pięcioczłonowe - 207 osób.

W przetargu na dostawę taboru dla Torunia startowały tylko dwie firmy: Solaris z Bolechowa, oferując cenę 91,1 mln zł i PESA z Bydgoszczy z ceną 92,5 mln zł. Ostatecznie komisja przetargowa uznała za lepszą ofertę PESY, choć była ona droższa. Pod uwagę brano jednak nie tylko cenę, lecz także proponowane rozwiązania techniczne.

Inwestycja finansowana jest z emisji obligacji oraz dotacji unijnej w ramach projektu "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - Bit City". Bit City to realizowany od kilku lat w Kujawsko-Pomorskiem projekt obejmujący stworzenie kolei aglomeracyjnej Bydgoszcz-Toruń oraz zmodernizowanie i powiązanie z nią systemów transportowych obu miast.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE