PKP PLK zmodernizuje linię kolejową do Gdyni

W latach 2014 - 2020 PKP PLK skoncentruje się na modernizacji towarowych linii kolejowych - powiedział dyrektor biura planowania strategicznego spółki Maciej Kaczorek. Do 2020 r. ma zostać wyremontowana m.in. linia nr 201 łącząca z portem morskim w Gdyni.
PKP PLK zmodernizuje linię kolejową do Gdyni

Kaczorek podkreślił, że w latach 2014-2020 spółka będzie modernizować główne szlaki towarowe prowadzące do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Dodał, że PKP PLK będzie inwestować także w samych portach w infrastrukturę służącą przygotowywaniu pociągów do przeładunku jak i samego przeładunku towarów na kolej.

"Ruch towarowy generuje zwrot dla gospodarki narodowej" - zaznaczył.

Dyrektor wyjaśnił, że w unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 spółka nie będzie chciała rozdrabniać inwestycji, a bardziej skupić się na konkretnych szlakach. Dodał, że chodzi m.in. o towarową linię kolejową 201 z Maksymilianowa (okolice Bydgoszczy) do Gdyni, na której ma zostać zwiększona przepustowość. Spółka będzie chciała, w zależności od pozyskanych środków unijnych i budżetowych, zelektryfikować większość trasy, jak i wybudować drugą parę torów na kluczowych odcinkach.

Kaczorek dodał, że na razie trudno jest przedstawić szacunkowy koszt modernizacji. Wyjaśnił, że obecnie rozpoczęte zostały studia wykonalności dla tej inwestycji. Podkreślił, że zakres prac będzie zależał od ilości pozyskanych pieniędzy z UE i z budżetu państwa.

Zgodnie z przedstawionym w środę w Krajowej Izbie Gospodarczej raportem Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, przeładunki w trójmiejskich portach w latach 2003-2013 wzrosły z ponad 31 mln ton do blisko 48 mln ton rocznie. W tym okresie największy wzrost przeładunków nastąpił w Gdyni (o ponad 81 proc.). W porcie Gdańskim ten wzrost był o połowę mniejszy i wyniósł ok. 42 proc. "Należy spodziewać się, że w najbliższych latach przeładunki w obu trójmiejskich portach będą dalej wzrastać" - podkreślił ekspert TOR Paweł Rydzyński.

Dodał, że według najnowszych danych, przeładunki w porcie w Gdyni w pierwszym kwartale 2014 roku wzrosły o 15 proc. wobec analogicznego okresu w 2013 roku. O 5 proc. wzrosły również przeładunki towarów w Gdańsku.

Rydzyński ocenił, że podniesienie przepustowości linii towarowej 201 jest kluczowe i pozwoli poprawić dostępność do portu gdyńskiego i pośrednio gdańskiego. "Spowoduje to, że Trójmiasto posiadać będzie dwie (a nie jak obecnie jedną) pełnowartościowe trasy kolejowego transportu ładunków z głębi Polski. Podniesie to atrakcyjność transportu kolejowego, ale też jego bezpieczeństwo. Zminimalizuje ryzyko zablokowania transportu ładunków do portu w Gdyni" - powiedział.

Według doradców TOR zmodernizowana powinna zostać trasa towarowa prowadząca przez Tczew. Chodzi m.in. o podniesienie przepustowości linii na terenie aglomeracji trójmiejskiej. Zespół rekomenduje np. budowę nowych torów pomiędzy Gdańskiem i Pruszczem, co pozwoli odseparować ruch aglomeracyjny od towarowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zapraszam do bardziej merytorycznego portalu: rynek-kolejowy.pl - tam oficjalnemu optymizmowi dyskutanci "wychodzą na przeciw". Ma to zbawienny skutek dla ogółu zainteresowanych ( i piszących!!!) laików.

upierdliwiec, 2014-06-17 09:23:58 odpowiedz

Tylko pogratulowac!! Lepiej póżno niż wcale. Teraz czekamy na oczywistą konsekwencję tej modernizacji,czyli kontenery na wagony. Wałkujemy o tym od minimum 50 lat. Ile jeszcze potrzeba narad w tej sprawie. Ostatni dzwonek. Jeżeli tego nie zrobimy to za 5 lat nowowybudowane drogi i autostrady zostaną... rozjeżdżone przez TIRY!! rozwiń

REALISTA, 2014-06-17 09:00:05 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE