PKP rekomenduje przebieg Rail Baltica przez Ełk i Olecko

Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe zarekomendował przebieg trasy kolejowej Rail Baltica przez Ełk i Olecko w województwie warmińsko-mazurskim a nie przez Sokółkę i Augustów na Podlasiu - poinformował rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki.

PKP PLK rozważała dwa warianty przebiegu trasy kolejowej Rail Baltica Białystok-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Pierwszy wariant dotyczył odcinka Sokółka-Augustów, a drugi dłuższej o 33 km trasy przez Ełk i Olecko.

Jak podkreślił Łańcucki przy wyborze wariantu przez Ełk i Olecko PKP PLK wziął pod uwagę aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne i przewidywaną liczbę pasażerów. Dodał, że ostateczną decyzję podejmie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydając decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.

"W dalszym ciągu w grze pozostają wszystkie trzy warianty, w tym wariant społeczny zgłoszony przez dyrektora Biebrzańskiego Parku Narodowego. Dyrektor Parku Andrzej Grygoruk chce, by trasa Rail Baltica wiodła z Warszawy przez Ostrołekę, Białą Piską Ełk i Suwałki. Jak ocenia trasa ta ominie większość obszarów chronionych, które znajdują się w obecnych rozwiązaniach i jest krótsza od zaproponowanych.

Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego Transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.

Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Modernizacja odcinka Białystok- Suwałki - Trakiszki- granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE