PARTNER PORTALU
  • BGK

Plaga likwidacji PKS-ów. Mazowsze przestrogą dla innych regionów

  • Tomasz Klyta    21 marca 2018 - 13:00
Plaga likwidacji PKS-ów. Mazowsze przestrogą dla innych regionów
W latach 90. w rękach Skarbu Państwa było prawie 180 PKS-ów. Dziś zostało ich tylko 23 (fot. wikipedia.org)

Upadają PKS Ostrołęka, PKS Ciechanów i PKS Mińsk Mazowiecki - trzej z kilku przewoźników na Mazowszu, które zostały hurtem sprzedane spółce Mobilis Group w 2010 roku. Autobusy tych przewoźników będą jeździły tylko do końca czerwca. To kolejne w ostatnich miesiącach przykłady likwidacji przedsiębiorstw spod szyldu Państwowej Komunikacji Samochodowej.




  • Powolny upadek PKS Ostrołęka rozpoczął się rok temu. Sytuacją oburzone są przede wszystkim tamtejsze władze miejskie, które proponowały własne rozwiązania.
  • Sytuacja mazowieckich PKS-ów to ciąg dalszy likwidacji samochodowych przewozów regionalnych w kraju.
  • Pieniądze z ulg powinny trafiać nie do przewoźników, a do gmin czy powiatów aktywnych w organizowaniu przewozów nawet na liniach, z których korzysta mało osób - twierdzi Bartosz Jakubowski z Centrum Analiz Klubu Jagielońskiego.

 

Powolny upadek PKS Ostrołęka rozpoczął się już w marcu 2017 roku, kiedy spółka Moblis ogłosiła likwidację ponad 100 kursów. Niespełna rok później - na początku lutego 2018 r. - ogłoszono obcięcie kolejnych 50 kursów, a kilka dni później likwidację PKS-u. Przewoźnik ma wozić pasażerów jeszcze do końca czerwca. PKS Ciechanów również będzie działał do końca czerwca, ale już od 1 kwietnia jego oferta będzie uboższa o 23 kursy. Na razie spółka nie zapowiedziała cięć linii PKS Mińsk Mazowiecki.

Grupa Mobilis należy do izraelskiego koncernu Egged. W 2010 roku kupiła od Skarbu Państwa PKS-y z Płocka, Ciechanowa, Mławy, Przasnysza, Ostrołęki i Mińska Mazowieckiego. Poza tym Mobilis jest właścicielem PKS-ów w Mrągowie, Bartoszycach i Ostródzie. Do tej pory spółka nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące planów pozostałych PKS-ów na Mazowszu.

Czytaj także: Sytuacja PKS-ów jest beznadziejna. Upadają na naszych oczach

Likwidacją PKS-u Ostrołęka oburzone są przede wszystkim tamtejsze władze miejskie. Przypomniały bowiem, że w 2009 roku udało się nawiązać porozumienie pomiędzy czterema powiatami w celu komunalizacji należącego do Skarbu Państwa przewoźnika. 

- Tamta propozycja miała ręce i nogi. Były pieniądze i chęć działania. Niestety, ówczesne centralne władze zdecydowały o sprzedaży - mówi Wojciech Dorobiński z Urzędu Miejskiego w Ostrołęce - Dziś już nie ma szans, żeby wrócić do tematu komunalizacji - dodaje.

Samorząd zamierza jednak wykorzystać istniejącą komunikację miejską, aby uruchomić połączenia podmiejskie, obejmujące sąsiednie gminy Ostrołęki.

- Trwają wstępne rozmowy. Nie będzie to jednak organizowanie przewozów na taką skalę, jaką planowaliśmy kilka lat temu. Wożeniem pasażerów na tym terenie jest za to zainteresowanych kilka lokalnych firm - mówi Dorobiński.

Problem w całym kraju

Sytuacja mazowieckich PKS-ów to ciąg dalszy likwidacji samochodowych przewozów regionalnych w kraju. Tylko w zeszłym roku prywatna firma Arriva zlikwidowała swoje oddziały na Podkarpaciu. W grudniu ta sama spółka zamknęła PKS Mielec. W likwidacji od początku roku znajduje się PKS Lubliniec, a działający również w woj. śląskim PKS Częstochowa ogłosił w styczniu znaczne cięcia kursów. Ostatnie wymienione PKS-y należą do Skarbu Państwa.

- Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy PKS jest własnością Skarbu Państwa, samorządu czy spółki prywatnej. PKS Ostrołęka upadłby nawet w przypadku komunalizacji, albo okazałby się tak nierentowny, że trzeba by do niego dopłacać ogromne pieniądze - uważa Bartosz Jakubowski z Centrum Analiz Klubu Jagielońskiego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (23)

  • gryps do Prezesa, 2018-04-06 08:14:15

    gdyby Jarosław, o tym wiedział - to szybko zrobiłby porządek ( chyba tak należałoby myśleć).
  • bo warto !, 2018-04-03 10:58:35

    Tym razem zagłosuję na PSL, bo zrozumieli tragiczny błąd swojej koalicji z PO, kiedy to 2 lutego 2010 roku na posiedzeniu ówczesnej Rady Ministrów , zmieniono projekt ustawy o ptz. wprowadzając artykułem 20-tym zakaz przyznawania prawa wyłącznego - a teraz podlaskie PSL+PO, czyli zarząd województwa ...podlaskiego, poprzez swoje czyny, faktycznie stara się naprawić swje błędy poprzez stworzenie spółki PKS Nova z połączenia , chyba wszystkich PKS-ów z woj. podlaskiego (100%-owy udział zarządu woj.) , a teraz dokapitalizował ja kwotą 2 mln. zł na zakup używanych autobusów. Fakty te są dowodem, iż Ci politycy zrozumieli, że wolnoamerykanka nie działa, a miliony Polaków zostało skrzywdzonych - DLATEGO NA NICH ZAGŁOSUJĘ.  rozwiń
  • zlitują się ?, 2018-04-02 16:31:14

    Pozytywnie należałoby ocenić samorząd województwa podlaskiego, który podległą sobie spółkę PKS Nova, postanowił dokapitalizować kwotą 2 mln. zł, na zakup 20 - 30-tu używanych autobusów. Gdyby nie wynikająca z Art. 20, wolnoamerykanka, to wszystko pokazuje, że ten samorząd poradziłby z problemem wykl...uczenia komunikacyjnego wielu podlaskich małych miejscowości. Czy państwo polskie pozwoli na to ? czy nasze państwo zmieni Art. 20 ustawy o ptz ? a także czy usunie przeszkody w zawieraniu umów z podmiotami wewnętrznymi w rozumieniu WE 1370/2007 ?  rozwiń