Plan Rozwoju Elektromobilności: Związek Powiatów Polskich nie szczędzi zarzutów

• Zarząd Związku Powiatów Polskich krytykuje projekt Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce.
• Zdaniem Związku samorządy powinny być zachęcane do promowania elektromobilności, a tymczasem będą do tego zmuszane.
• ZPP wskazuje także na niedoszacowanie kosztów, jakie będą musiały ponieść samorządy.
Plan Rozwoju Elektromobilności: Związek Powiatów Polskich nie szczędzi zarzutów
Do roku 2025 w Polsce ma być milion elektrycznych aut. (fot. pixabay.com)

Stanowisko dotyczące projektu Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce, które ZPP skierował do Tomasza Żuchowskiego (współprzewodniczącego Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego) zaczyna się co prawda od wyrazów uznania dla działań na rzecz ograniczenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego i poprawy elektromobilności Polaków, ale dalej już komplementy się kończą. Zaczynają natomiast zarzuty.

- Po analizie przedstawionych przez ministerstwo dokumentów widać (…) dążenia ustawodawcy do tworzenia planu obligatoryjnie w oparciu głównie o administrację publiczną, w tym jednostki samorządu terytorialnego. Należy zdecydowanie powiedzieć, że wprowadzaniem obowiązku dla instytucji publicznych udziału samochodów elektrycznych we flotach na poziomie co najmniej 50 procent do 2025 powinno być jednym z celów ustawodawcy, a nie założonym obowiązkiem – czytamy w stanowisku ZPP.

Jak ocenia Związek, wprowadzenie obligatoryjności we wszystkich podmiotach administracji publicznej oraz założenie, że do roku 2025 w Polsce będzie jeździło ponad milion aut elektrycznych jest założeniem ambitnym, ale trudnym w realizacji.

Czytaj : Plan Rozwoju Elektromobilności, Morawiecki: Komunikacja miejska idealna dla jej rozwoju

- Program elektromobilności powinien zachęcać samorządy do przesiadania się na auta elektryczne, tymczasem zaproponowany sposób ma mało wspólnego z zachętami, a jest jedynie obowiązkiem do realizacji, który samorządy muszą wykonać. Zwracamy uwagę, że ustawa wprowadzająca taki wymóg będzie skutecznie ograniczała samorządy, nie dając im innych korzystnych instrumentów – ocenia ZPP.

Związek wskazuje ponadto, że przewidywane koszty, jakie w efekcie tego planu miałyby ponieść samorządy są zaniżone i nie odpowiadają rzeczywistości.

Czytaj : Plan Rozwoju Elektromobilności: projekt samochodów elektrycznych ma rozwijać polskie moce, głównie węglowe

- W szczególności koszty zakupu pojazdów elektrycznych i obligatoryjny obowiązek po stronie administracji jest niewspółmierny do ceny zakupu aut. Należy zauważyć, że projektodawcy nie przedstawiają w programie szczegółowej analizy dotyczącej kosztów stworzenia odpowiedniej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Wątpliwości wywołuje również sama możliwość techniczna po stronie instalacji przesyłowych. Plan w większym stopniu powinien odzwierciedlać plany jakie projektodawcy mają w stosunku do nowych rozwiązań infrastrukturalnych. Warto w planie również rozszerzyć rolę odnawialnych źródeł energii do zasilania instalacji dla aut - kończy swój wywód podpisany pod stanowiskiem Ludwik Węgrzyn, przewodniczący ZPP.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE