PARTNER PORTALU
  • BGK

Po ile autobus? Elektryczny, hybrydowy, spalinowy? Gminy inwestują w elektromobilność

  • Michał Nowak    2 listopada 2017 - 06:00
Po ile autobus? Elektryczny, hybrydowy, spalinowy? Gminy inwestują w elektromobilność
Cena autobusu zależy od zamówienia. Wpływ na nią ma nie tylko rodzaj napędu, ale też wyposażenie i mechanika. (fot. shutterstock)

Cena autobusu elektrycznego to 150 do 250 proc. ceny wersji z silnikiem spalinowym, spełniającym normę Euro 6. Nie zachęca to do zakupu, ale odwrotu od elektromobilności w publicznym transporcie nie ma. Decydują wymagania Ministerstwa Energii.




• Ceny autobusów mogą różnić się w zależności od rodzaju zamówienia. Ale faktem jest, że za jeden autobus elektryczny można kupić nawet dwie hybrydy.

• Resort energii chce, aby polskie gminy powyżej 50 tys. mieszkańców posiadały w swoim zasobie przynajmniej 30 proc. pojazdów elektrycznych.

• Od zakupu autobusów na prąd odstraszają nie tylko ceny, ale też krótki zasięg i konieczność budowy stacji ładowania. Ale przeszkody dzielą się na faktyczne i pozorne.

Rozwój transportu zeroemisyjnego to jedno z głównych założeń projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ministerstwo Energii chce, aby wzrost elektromobilności przejawiał się nie tylko w transporcie indywidualnym, ale też zbiorowym.

W projekcie zawarto przepis, który nakłada obowiązek posiadania określonej liczby pojazdów elektrycznych przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tysięcy. Ścieżkę dojścia do 30-procentowego udziału elektryczności w gminnym taborze autobusowym rozłożono na 8 lat.

Ustawodawca zostawił też furtkę, choć trudno przewidzieć, czy otwartą. Jednostki samorządu terytorialnego będą zobowiązane do przeprowadzenia co trzy lata analizy kosztów i korzyści wynikających z wykorzystywania pojazdów elektrycznych. Gmina nie będzie musiała dokonać zakupu autobusów elektrycznych tylko wtedy, gdy analiza  jasno wykaże brak korzyści z elektryfikacji.

Konieczność, ale nie do końca...

Założenia i cele opisane w projekcie ustawy budzą mieszane uczucia ekspertów motoryzacyjnych. Jak podkreśla Jan Okulicz-Kozaryn z Polskiej Izby Motoryzacji, ustawa po macoszemu traktuje tradycyjną motoryzację, pomijając tak istotne dla transportu niskoemisyjnego technologie, jak napęd hybrydowy.   

- Wydaje mi się, że ta ustawa jest robiona przez energetyków, którzy mają pewne poczucie obrzydzenia do rury wydechowej samochodu - ocenia ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Okulicz-Kozaryn dodaje, że autobusy elektryczne są drogie. Cena jednego grubo przekracza koszt zakupu dwóch diesli.

Projektodawca przewidział, że pojawią się tego typu argumenty, dlatego w projekcie ustawy o elektromobilności zapisano: "Biorąc pod uwagę możliwości ekonomiczne jednostek samorządu terytorialnego i zapewnienia dostępnych cen dla mieszkańców za przejazd komunikacją publiczną, obowiązek wykorzystania pojazdów elektrycznych nie będzie obowiązkiem bezwzględnym".





REKLAMA




×
KOMENTARZE (11)

  • PODLASIE INWESTUJE ! , 2018-06-24 15:28:29

    a tymczasem w drogowym pozamiejskim regionalnym transporcie zbiorowym, najlepiej idą 20 - 30 letnie busy i autobusy. Np. samorzad województwa podlaskiego przeznaczył 2 mln. zł. dla PKS Nova na zakup ok. 20 - 30-tu używanych autobusów.
  • TN, 2018-06-23 13:49:18

    Pytanie więc, na ile racjonalnym ekologicznie rozwiązaniem jest zakup autobusów elektrycznych? Może lepiej kupić za te same pieniądze więcej diesli, tym samym oferując więcej połączeń tym samym zachęcając mieszkańców do przesiadki z samochodów do autobusów?
  • marek krauss, 2017-11-05 11:40:49

    Dowiedziałem ze akumulatory są bardzo ciężkiej bo podobno auta mają wazy 2 tony

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.