Pociąg Białystok - Warszawa: Wracają bezpośrednie połączenia kolejowe

W połowie grudnia na trasę Białystok-Warszawa wracają bezpośrednie połączenia kolejowe. Zakończyły się prace modernizacyjne na odcinku Tłuszcz-Sadowne, w tym czasie zupełnie zamkniętego dla ruchu - poinformowały w środę PKP PLK SA.
Pociąg Białystok - Warszawa: Wracają bezpośrednie połączenia kolejowe
Wraz z nowym rozkładem jazdy wracają połączenia bezpośrednie na trasę Warszawa-Białystok (fot.pixabay.com)

Trasa Białystok-Warszawa stanowi część tzw. korytarza kolejowego Rail Baltica (linia E 75). W czasie modernizacji, od października ub. roku, odcinka Tłuszcz-Sadowne ruch odbywał się tam z wykorzystaniem autobusowej komunikacji zastępczej. To w sumie 12 połączeń: autobusowych i autobusowo-kolejowych.

Jak poinformowała w środę spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, wraz z nowym rozkładem jazdy (wprowadzanym 13 grudnia) wracają na trasę Warszawa-Białystok połączenia bezpośrednie.

"Dzięki dwutorowemu zamknięciu odcinka linii Rail Baltica pomiędzy Tłuszczem a Sadownem udało się znacząco skrócić najbardziej uciążliwy dla pasażerów etap prac(...) Zamknięcie linii pozwoliło skrócić czas robót o dziesięć miesięcy" - podała spółka w komunikacie.

W nowym rozkładzie jazdy jest sześć par połączeń Warszawa-Białystok realizowanych przez PKP Intercity SA, czyli mniej niż obecnie. Już w październiku zwróciło na to uwagę Stowarzyszenie Sympatyków Kolejnictwa "Kolejowe Podlasie", monitorujące sytuację połączeń w regionie.

Informowało wówczas, że w planach nowego rozkładu (opublikowanego na koniec września na stronie internetowej PKP PLK) było uruchomienie jedenastu połączeń między Warszawą a Białymstokiem - dziewięciu obsługiwanych przez PKP Intercity oraz dwóch międzynarodowych.

Ostatecznie okazało się, że ma ich być sześć. Są już widoczne w internetowych rozkładach jazdy pociągów od 13 grudnia.

Zdaniem zarówno samorządowców, jak i parlamentarzystów z regionu, organizacji pozarządowych czy związków zawodowych - to za mało. M.in. prezydent Białegostoku apelował do resortu infrastruktury i spółki PKP Intercity o więcej połączeń, interpelacje wystosowało kilku podlaskich posłów.

W liście do prezydenta Białegostoku Spółka PKP Intercity odpowiedziała kilka tygodni temu, że w planie było dziewięć par połączeń na dobę, ale na razie nie jest to możliwe, a powodem jest remont części taboru kolejowego. Planuje jednak stopniowo, od 12 marca 2016 roku zwiększać liczbę połączeń Białystok-Warszawa.

We wrześniu PKP PLK SA ogłosiły przetarg na trzy linie objazdowe trasy Warszawa-Białystok. Ma być to w sumie 230 km torów, które będą wykorzystywane przez ruch towarowy w czasie modernizacji kolejnego odcinka: Sadowne-Białystok.

To linie lokalne na trasach: Ostrołęka-Łapy, Czeremcha-Siedlce i Czeremcha-Białystok. Po ich modernizacji pociągi towarowe pojadą tamtędy, co mniej obciąży modernizowaną Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE