Pociąg z Łodzi do Sieradza i Warszawy po modernizacji

Wkrótce na trasy regionu wyjedzie pociąg, który został zmodernizowany na zamówienie samorządu województwa łódzkiego. Skład będzie jeździł na trasach z Łodzi do Sieradza i Warszawy. Koszt modernizacji wyniósł 8,5 mln zł.
Pociąg z Łodzi do Sieradza i Warszawy po modernizacji
To już ósmy taki zmodernizowany pociąg, który należy do samorządu województwa - poinformowała w środę PAP rzeczniczka marszałka woj. łódzkiego Joanna Blewąska.

Pojazd typu EN57 ma m.in. nowoczesny system sterowania drzwi, klimatyzację przedziałów, gniazdka do podłączenia mobilnych urządzeń elektrycznych, przyciemniane szyby i monitory LCD.

Skład jest wyposażony w toalety z tzw. ekologicznym obiegiem zamkniętym, a także urządzenia ułatwiające podróżowanie osobom z ograniczoną sprawnością ruchową, oraz miejsca do przewijania niemowląt. Nowością w nim jest automat do sprzedaży przekąsek i zimnych napojów oraz składane wieszaki na rowery.

"W celu zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych pociągi wyposażono w system monitoringu z zapisem danych i podglądem wnętrza i otoczenia pojazdu" - podkreślił marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.

Skład ma także kamery śledzące trasę przejazdu i rejestrator rozmów w kabinie maszynisty oraz światłowodowy system oświetlenia awaryjnego umieszczony w podłodze. Pociąg może jechać z prędkością do 120 km na godz.

To pierwszy z serii czterech pojazdów modernizowanych przez konsorcjum firm Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Umowa opiewa na 34 mln zł, a sfinansowana zostanie z budżetu województwa. Kolejny zmodernizowany skład ma się pojawić w regionie w kwietniu.

Wcześniej unowocześniono siedem takich składów, co kosztowało 66 mln zł (większość pieniędzy pochodziło z UE).

Jak powiedziała PAP Blewąska, w połowie roku samorząd chce ogłosić przetarg na modernizację dwóch kolejnych oraz podniesienie standardu czterech następnych tego typu pociągów. Ta inwestycja także zostanie sfinansowana ze środków samorządu.

Tym samym najpóźniej do 2015 roku zmodernizowanych lub unowocześnionych ma zostać 17 tego typu składów w ramach Przewozów Regionalnych. Władze województwa liczą, że pociągi te jeździć będą przynajmniej przez 20 lat.

Natomiast w latach 2014-15 na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pojawić się ma 20 nowoczesnych szynobusów "Flirt". Pociągi dostarczy firma Stadler Polska, a wartość kontraktu wynosi 510 mln zł brutto. Umowa zakłada także utrzymanie techniczne taboru przez 15 lat od momentu dostarczenia pojazdów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE