Pociągi Kraków-Rzeszów będą jeździły szybciej. Kończy się modernizacja

• Kończy się modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem.
• To największa inwestycja kolejowa na południu Polski.
• Według PKP PLK od grudnia 2016 r. pociągi pasażerskie będą pokonywać tę trasę z prędkością 160 km/h.
Pociągi Kraków-Rzeszów będą jeździły szybciej. Kończy się modernizacja
Na trasie Kraków-Rzeszów zmodernizowano 16 stacji kolejowych i 13 przystanków, powstał też jeden nowy (fot.pixabay.com)

Jak podkreślił we wtorek (8 marca) dyrektor projektu Rafał Pietrończyk, koszt modernizacji linii kolejowej E30 wynosi blisko 3,5 mld zł netto, z czego większość stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja obejmuje modernizację blisko 140 km torów wraz z budową nowego typu sieci trakcyjnej, instalacją komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Modernizacja wiązała się również z przebudową i budową 139 wiaduktów, mostów i estakad. Zlikwidowanych zostało 49 przejazdów przez szyny dla samochodów, a na 11 zostały zamontowane nowe urządzenia sygnalizacyjne. Na trasie zmodernizowano 16 stacji kolejowych i 13 przystanków, powstał też jeden nowy. Zadanie rozpoczęte pod koniec 2010 r. miało się zakończyć w 2015 r.

Czytaj też: Podróż na trasie Ocice-Rzeszów i Przeworsk-Lublin będzie bezpieczniejsza

"Na opóźnienie miała wpływ przede wszystkim wielka liczba decyzji administracyjnych, które musieliśmy uzyskać, konieczność wykupienia około 3 tysięcy działek, a także nieprzewidziane, dodatkowe roboty, jak np. konieczność wzmocnienia podtorza na ok. 37 proc. długości trasy" - wyjaśnił Pietrończyk.

Według niego rok 2015 był rokiem intensyfikacji prac; w jego trakcie wymieniono około 110 km torów. PKP PLK zapowiada, że we wrześniu tego roku linia osiągnie możliwości techniczne do jazdy dla składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Pociągi zaczną wykorzystywać te parametry wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu tego roku.

Dzięki temu czas przejazdu najszybszym pociągiem między Krakowem a Rzeszowem wyniesie ok. 90 minut, a między Krakowem i Tarnowem ok. 43 minuty.

Dyrektor projektu zapowiedział, że wszystkie prace związane z modernizacją linii zakończą się do kwietnia 2018 r. W tym czasie będą wykonywane roboty związane z m.in. modernizacją układów drogowych, czy remontem węzła kolejowego w Tarnowie.

Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zadanie z racji rozmiarów zostało podzielone na sześć przetargów na zaprojektowanie i wykonanie poszczególnych odcinków trasy.

Linia kolejowa E30 jest trasą kolejową o priorytetowym znaczeniu. Przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę - do Lwowa i Kijowa.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

W końcu!!!!!!!!!!!!. Ze stacji Rzeszów Główny będzie można szybko dojechać do Krakowa czy Warszawy (choć są tez pociągi przez Lublin i tak jedzie się krócej do Warszawy niż przez Kraków). ICP Pendolino jedzie przez Kraków ale myka bardzo szybko. W Rzeszowie rozgałęziają się tory w 4 kierunkach a mia...nowicie na:
- Kraków, Wrocław,
- Przemyśl, Lwów
- Jasło, Krosno, i
- Tarnobrzeg, Lublin, Warszawę (w niedalekiej przyszłości ma być odgałęzienie torów zaraz za st. Rzeszów Zachodni - na lotnisko w Jasionce).
Dla Rzeszowa - kontakt ze stolicą najszybszy pozostaje w dalszym ciągu samolotem (50 min). Lotnisko jest blisko miasta - ok. 8 km od centrum Rzeszowa
rozwiń

Grzegorz K. / Rzeszów, 2016-04-24 09:15:15 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU