PARTNER PORTALU
  • BGK

Pociągi Kraków-Rzeszów będą jeździły szybciej. Kończy się modernizacja

  • PAP/AT    8 marca 2016 - 16:55
Pociągi Kraków-Rzeszów będą jeździły szybciej. Kończy się modernizacja
Na trasie Kraków-Rzeszów zmodernizowano 16 stacji kolejowych i 13 przystanków, powstał też jeden nowy (fot.pixabay.com)

• Kończy się modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem.
• To największa inwestycja kolejowa na południu Polski.
• Według PKP PLK od grudnia 2016 r. pociągi pasażerskie będą pokonywać tę trasę z prędkością 160 km/h.




Jak podkreślił we wtorek (8 marca) dyrektor projektu Rafał Pietrończyk, koszt modernizacji linii kolejowej E30 wynosi blisko 3,5 mld zł netto, z czego większość stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja obejmuje modernizację blisko 140 km torów wraz z budową nowego typu sieci trakcyjnej, instalacją komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Modernizacja wiązała się również z przebudową i budową 139 wiaduktów, mostów i estakad. Zlikwidowanych zostało 49 przejazdów przez szyny dla samochodów, a na 11 zostały zamontowane nowe urządzenia sygnalizacyjne. Na trasie zmodernizowano 16 stacji kolejowych i 13 przystanków, powstał też jeden nowy. Zadanie rozpoczęte pod koniec 2010 r. miało się zakończyć w 2015 r.

Czytaj też: Podróż na trasie Ocice-Rzeszów i Przeworsk-Lublin będzie bezpieczniejsza

"Na opóźnienie miała wpływ przede wszystkim wielka liczba decyzji administracyjnych, które musieliśmy uzyskać, konieczność wykupienia około 3 tysięcy działek, a także nieprzewidziane, dodatkowe roboty, jak np. konieczność wzmocnienia podtorza na ok. 37 proc. długości trasy" - wyjaśnił Pietrończyk.

Według niego rok 2015 był rokiem intensyfikacji prac; w jego trakcie wymieniono około 110 km torów. PKP PLK zapowiada, że we wrześniu tego roku linia osiągnie możliwości techniczne do jazdy dla składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Pociągi zaczną wykorzystywać te parametry wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu tego roku.

Dzięki temu czas przejazdu najszybszym pociągiem między Krakowem a Rzeszowem wyniesie ok. 90 minut, a między Krakowem i Tarnowem ok. 43 minuty.

Dyrektor projektu zapowiedział, że wszystkie prace związane z modernizacją linii zakończą się do kwietnia 2018 r. W tym czasie będą wykonywane roboty związane z m.in. modernizacją układów drogowych, czy remontem węzła kolejowego w Tarnowie.

Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Zadanie z racji rozmiarów zostało podzielone na sześć przetargów na zaprojektowanie i wykonanie poszczególnych odcinków trasy.

Linia kolejowa E30 jest trasą kolejową o priorytetowym znaczeniu. Przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę - do Lwowa i Kijowa.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Grzegorz K. / Rzeszów, 2016-04-24 09:15:15

    W końcu!!!!!!!!!!!!. Ze stacji Rzeszów Główny będzie można szybko dojechać do Krakowa czy Warszawy (choć są tez pociągi przez Lublin i tak jedzie się krócej do Warszawy niż przez Kraków). ICP Pendolino jedzie przez Kraków ale myka bardzo szybko. W Rzeszowie rozgałęziają się tory w 4 kierunkach a mia...nowicie na: - Kraków, Wrocław, - Przemyśl, Lwów - Jasło, Krosno, i - Tarnobrzeg, Lublin, Warszawę (w niedalekiej przyszłości ma być odgałęzienie torów zaraz za st. Rzeszów Zachodni - na lotnisko w Jasionce). Dla Rzeszowa - kontakt ze stolicą najszybszy pozostaje w dalszym ciągu samolotem (50 min). Lotnisko jest blisko miasta - ok. 8 km od centrum Rzeszowa  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.