Pociągi z Krakowa do Skawiny i Zakopanego pojadą szybciej

Wybudowana kosztem 348 mln zł nowa łącznica kolejowa między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki została w czwartek oddana do użytku. Pierwsze regularne pociągi pojadą nią w niedzielę, wraz z wprowadzeniem na kolei nowego rozkładu jazdy.
Pociągi z Krakowa do Skawiny i Zakopanego pojadą szybciej
Dzięki obiektowi, budowanemu od września 2015 r. skróci się o kwadrans czas przejazdu pociągów do Skawiny i Zakopanego. (Fot. PTWP/Andrzej Wawok)

• Dzięki obiektowi, budowanemu od września 2015 r. skróci się o kwadrans czas przejazdu pociągów do Skawiny i Zakopanego oraz usprawni ruch kolejowy w aglomeracji krakowskiej.

• Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił podczas uroczystości, że nowa inwestycja zostaje oddana do użytku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy na kolei 2017/2018, co jest zgodne z deklaracją złożoną na początku realizacji zadania.

• Jak zadeklarował prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel, regularne pociągi zaczną przemierzać nową łącznicę od niedzieli, wraz z wprowadzeniem na kolei nowego rozkładu jazdy.

- Możemy powoli przełamywać opinię, że inwestycje na kolei muszą być opóźnione - nie muszą, ta łącznica jest na to realnym dowodem - podkreślił Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk napisał w liście do uczestników uroczystości, że wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki jest jednym z istotnych elementów modernizacji krakowskiego węzła kolejowego, przyczyni się do rozszerzenia i wzbogacenia oferty transportowej oraz zwiększy atrakcyjność transportu kolejowego w aglomeracji krakowskiej.

Podkreślił równocześnie, że zadanie jest jednym ze znaczących elementów Krajowego Programu Kolejowego i ma charakter ogólnopolski, bo będzie służyło pasażerom z całego kraju.

Łącznica między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki budowana była od września 2015 r. Inwestycja polegała na wybudowaniu dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączyły przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwiło bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Koszt całkowity przedsięwzięcia wyniósł 348 mln zł. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.

Nowa łącznica łączy się z inną ważną inwestycją realizowaną przez PKP PLK na terenie Krakowa. Jest to rozpoczęta niedawno przebudowa linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta zakłada usunięcie nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i zastąpienie go estakadą, na której dobudowanie będą dodatkowo dwie pary torów. Powstaną też nowe mosty na Wiśle i stacje kolejowe. Prace powinny zakończyć się z końcem 2020 r

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE