Pociągiem ze Swarzędza do Szamotuł

Poznańska Kolej Aglomeracyjna to projekt, który w zamyśle twórców ma rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców Swarzędza, północnych dzielnic Poznania oraz okolicznych miejscowości.
Pociągiem ze Swarzędza do Szamotuł

Pomysł ten prezentowany był już jakiś czas temu. Niedawno do tematu PKA wrócili przedstawiciele stowarzyszenia Projekt Poznań oraz radni PiS z Poznania.

Mieszkańcy Swarzędza, północnych dzielnic Poznania oraz pobliskich miejscowości codziennie zmagają się z korkami na drogach dojazdowych do stolicy Wielkopolski.

Częściowym rozwiązaniem tych problemów mogłoby być przeniesienie ciężaru komunikacyjnego na połączenia kolejowe - stąd właśnie pomysł kolei aglomeracyjnej, która miałaby połączyć Swarzędz z północnym Poznaniem i takimi miejscowościami jak Szamotuły czy Oborniki.

Jak poinformował portal epoznan.pl, pomysł Poznańskiej Kolei Aglomeracyjnej odświeżyli niedawno przedstawiciele stowarzyszenia Projekt Poznań oraz radni Prawa i Sprawiedliwości. W założeniu inicjatorów projekt poprawy komunikacji musi być tani, korzystający z obecnej infrastruktury i z możliwym wykorzystaniem dofinansowania ze strony Unii Europejskiej. Kolej aglomeracyjna idealnie wpisuje się w te założenia.

Pomysłodawcy proponują, żeby wykorzystać północną obwodnicę kolejową Poznania, która mogłaby stać się początkiem Poznańskiej Kolei Aglomeracyjnej. Na trasie, która połączyłaby Swarzędz z Naramowicami, Piątkowem, Podolanami, Obornikami i Szamotułami, stanęłoby około 12 stacji między którymi kursowałyby szynobusy.

Projekt trasy prezentujemy na załączonej poniżej mapie. Przedstawiciele stowarzyszenia Projekt Poznań proponują, aby szynobusy kursowały z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20-30 minut poza nimi.

Inicjatorzy przedstawili też dwa warianty kosztowe. Jeden z nich zakłada wypożyczenie taboru do obsługi linii za ok. 30 mln zł rocznie. Koszt wybudowania niezbędnej infrastruktury tj. przystanków, parkingów, mijanek, wyniósłby drugie 30 mln zł.

Drugi z wariantów zakłada zakup szynobusów, co w połączeniu z budową infrastruktury wyniosłoby ok. 180 mln zł. Według pomysłodawców, projekt ten mógłby liczyć na duże dofinansowanie ze strony Unii Europejskiej.

Zaletą pomysłu jest również to, że w przypadku poparcia projektu Poznańskiej Kolei Aglomeracyjnej przez samorządy i uzyskania dofinansowania z środków UE, realizacja mogłaby się zakończyć już w 2015 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE