Podlaskie chce zmodernizować szlaki kolejowe

Samorząd województwa podlaskiego chce w najbliższych latach zainwestować unijne pieniądze w modernizację szlaków kolejowych, by w większym stopniu wykorzystywać je można było do transportu towarowego. Na razie przygotowana będzie dokumentacja dla kilku linii.
Podlaskie chce zmodernizować szlaki kolejowe
Zarząd województwa postanowił udzielić spółce PKP Polskie Linie Kolejowe 1,2 mln zł dotacji na opracowanie dokumentacji przedprojektowej (czyli części studium wykonalności) dla inwestycji m.in. na linii Łapy-Śniadowo-Łomża oraz na przejściach granicznych z Białorusią w Kuźnicy i Siemianówce.

Np. na odcinku Łapy-Śniadowo-Łomża tzw. rewitalizacja ma objąć ponad 68,5 km trasy, a przewidywany zakres prac to m.in. naprawa torów, mostów i przepustów, a także przebudowa peronów.

Samorząd jest też zainteresowany rewitalizacją linii szerokotorowej między przejściem granicznym w Kuźnicy a Gieniuszami, co pozwoliłoby tam dojeżdżać pociągom z Białorusi. Odcinek ma 26,76 km.

Podobne plany dotyczą przejścia granicznego w Siemianówce, gdzie w styczniu oficjalnie oddano do użytku nowe obiekty. Poprawione warunki odpraw mają przełożyć się na większy ruch towarowy.

Marszałek województwa podlaskiego Jarosław Dworzański powiedział, że w ramach unijnego budżetu na lata 2014-2020 możliwe będzie pozyskanie pieniędzy na takie inwestycje z kilku źródeł, m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego czy programu Polska Wschodnia. Ile będzie tych pieniędzy, ostatecznie jeszcze nie wiadomo, bo niektóre z tych programów są wciąż negocjowane z Komisją Europejską.

"Jeżeli PKP PLK wywiążą się z zadania i przygotują dokumentację, będzie można w dalszych krokach przekazać pieniądze na realizację projektów" - dodał Dworzański.

Zastrzegł, że nie chce spekulować, iż niedługo po tych trasach będą jeździły szynobusy (np. Łomża nie ma połączenia kolejowego), czyli pojawią się osobowe połączenia, czego domagają się niektóre samorządy narzekające na dostępność komunikacyjną.

"Chcieliśmy poprawić dostępność komunikacyjną w województwie, ale przede wszystkim pod kątem rozwoju naszej gospodarki, czyli transportowania towarów w ten sposób, mając też na uwadze bliskość naszej wschodniej granicy" - dodał marszałek województwa podlaskiego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU