Podlaskie przeznaczy więcej na przewozy regionalne

- Spółka Przewozy Regionalne będzie przez kolejne dwa lata realizowała kolejowe przewozy regionalne w województwie podlaskim - zdecydował we wtorek zarząd województwa. Samorząd musi jednak zapłacić za te usługi o 6 mln zł więcej niż planował.
Podlaskie przeznaczy więcej na przewozy regionalne

W latach 2015-2016 na regionalne przewozy samorząd województwa podlaskiego będzie musiał wydać po 18,5 mln zł rocznie. Pierwotnie planował wydać na regionalne połączenia łącznie 31 mln zł (po 15,5 mln zł rocznie), czyli tyle samo, ile w latach 2013-2014. Taka kwota była podana w przetargu i zapisana w budżecie województwa na ten cel.

Do ogłoszonego przetargu na lata 2015-2016 oprócz Przewozów Regionalnych zgłosiła się także spółka PKP Intercity. Przewozy Regionalne na dwa najbliższe lata zaproponowały stawkę 17 zł 92 gr za tzw. pociągokilometr (przemieszczanie się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra). PKP Intercity natomiast - 19 zł 57 gr. Obie oferty przekroczyły kwoty założone przez samorząd w przetargu.

Czytaj też:  Przewozy Regionalne mogą przegrać z konkurencją

Jak poinformował rzecznik marszałka województwa, Jan Kwasowski, we wtorek zarząd województwa uznał, że korzystniejszą ofertę przedstawiła spółka Przewozy Regionalne.

"Żeby powierzyć temu podmiotowi świadczenie usług, zarząd musi znaleźć kolejne 6 mln zł w budżecie województwa" - dodał Kwasowski. Dlatego zarząd podjął decyzję o zwiększeniu wydatków na ten cel w tzw. wieloletniej prognozie finansowej: po 3 mln zł w 2015 i 2016. Dzięki temu, dopłaty województwa do transportu osób na trasach regionalnych wyniosą po 18,5 mln zł rocznie.

Obecnie w Podlaskiem Przewozy Regionalne realizują dwuletnią umowę, która obowiązuje do końca 2014 r. Jak poinformowała dyrektor podlaskich Przewozów Regionalnych Elżbieta Załuska, w 2014 r. spółka realizuje 51 połączeń regionalnych w ciągu doby. Według niej, w 2013 r. pociągami regionalnymi podróżowało w Podlaskiem 1 mln 11 tys. podróżnych i było to mniej niż w 2012 r., ale Załuska nie podała o ile.

Zaznaczyła, że utrzymujący się spadek liczby podróżnych wiąże się z coraz uboższą ofertą przewozową oraz remontami na torach, które mają miejsce poza regionem, ale mają wpływ na kursowanie pociągów w województwie.

Ile pociągów będzie jeździć w latach 2015-2016 jeszcze nie wiadomo, bo określi to rozkład jazdy - poinformowała Załuska.

Wiadomo, że urząd marszałkowski zamawiał w przetargu łącznie wykonanie rocznie 4 tys. 396 kursów - poinformowała dyrektor Załuska. Pociągi regionalne będą jeździć na liniach: Białystok-Szepietowo, Białystok-Sokółka-Kuźnica, Sokółka-Suwałki, Hajnówka-Czeremcha, Czeremcha-Siemiatycze-Siedlce, Białystok-Bielsk Podlaski-Czeremcha oraz Białystok-Grajewo.

Na dwóch z tych tras: Białystok-Szepietowo oraz Białystok-Grajewo Przewozy Regionalne zaproponowały wykonanie większej ilości kursów niż zamawiał samorząd województwa. Na trasie z Białegostoku do Szepietowa ma być ich o 70 więcej, a do Szepietowa o 98 więcej niż zamawiał urząd.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU