PARTNER PORTALU
  • BGK

Pojadą szybciej pociągiem w 2015 r.

  • PAP    12 maja 2011 - 14:30
Pojadą szybciej pociągiem w 2015 r.

- Modernizacja linii kolejowej Warszawa - Kielce powinna być zrealizowana do 2015 r - uważa wiceminister infrastruktury Andrzej Massel.




- Dzięki temu pasażerowie będą mogli pokonać tę trasę w niecałe dwie godziny - poinformował w Sejmie Massel.

O modernizację linii kolejowej z Warszawy do Kielc pytały w czwartek posłanki Prawa i Sprawiedliwości Maria Zuba i Marzena Dorota Wróbel. Ich zdaniem, na linii tej nie są prowadzone żadne prace, które pozwoliłyby na skrócenie czasu przejazdu koleją. Jak zauważyła Zuba, podróż na tym odcinku trwa teraz 2 godziny 45 minut, a "wąskim gardłem" jest 20-kilometrowy jednotorowy odcinek między Radomiem a Kielcami.

Czytaj też: Pociągi pod samorządowym nadzorem

Jak wyjaśnił wiceminister, połączenie kolejowe Warszawa-Kielce trzeba rozpatrywać jako dwa odrębne zadania - odcinek z Warszawy do Radomia i z Radomia do Kielc. Wyjaśnił, że ten pierwszy jest objęty unijnym programem operacyjnym infrastruktura i środowisko. Drugi zostanie zmodernizowany za krajowe pieniądze. Wiceminister zapewnił, że resort infrastruktury nie zrezygnował z tej inwestycji, choć przyznał, że prace nie przebiegają tak szybko, jakby chciano.

Czytaj też: Warmińsko-mazurskie plany kolejowe

- Trasa Warszawa - Radom została podzielona na dwa zadania, linia będzie obsługiwana w tzw. lokalnych centrach sterowania - na Okęciu i w Radomiu. Dla obszaru Okęcie podpisana została 4 lutego 2011 r. umowa na przygotowanie dokumentacji obejmującej odcinek Warszawa-Okęcie-Czachówek Południowy. Wykonawca - firma Jacobs Polska - ma na to 12 miesięcy, a więc powinna przekazać dokumentację do lutego 2012 r. - mówił Massel. Natomiast w przypadku centrum Radom umowa została zawarta (8 lutego br.) z firmą Mc Donald Limited na opracowanie dokumentacji projektowej obejmujący odcinek Czachówek Południowy-Radom. - Wykonawca ma na wykonanie prac 18 miesięcy, tj. do sierpnia 2012 r. - dodał.

Massel zaznaczył, że w inny sposób będzie zmodernizowana trasa z Radomia do Kielc. Przypomniał, że odcinek ten jest częścią linii kolejowej zbudowanej w czasach carskich jako fragment linii łączącej Berlin z Dąbrową Górniczą. Linia ta zbudowana została głównie dla ruchu towarowego. Na trasie tej są łuki o promieniu 600 metrów, w związku z tym modernizacja tego odcinka do większych prędkości jazdy pochłonęłaby zdaniem wiceministra dużą ilość pieniędzy.

Tłumaczył, że na znacznym odcinku trasy trzeba by wykupić nowe tereny, a korzyści w stosunku do kosztów nie tłumaczyłyby takiej decyzji - stąd pomysł, aby inwestycję tę realizować jako odtworzeniową, finansowaną ze środków krajowych.

Massel poinformował, że resort będzie chciał zakończyć inwestycję do 2015 roku. - Dążymy do tego, by w tym horyzoncie unijnego finansowania modernizacja linii Warszawa-Radom została zrealizowana - podkreślił. Dodał, że dużą trudnością jest decyzja środowiskowa, która narzuca tryb prac. Dotyczy to zwłaszcza przejścia nad rzeką Pilicą.

Zapewnił, że resort będzie egzekwował terminy, by w latach 2013 i 2014 przeprowadzić roboty budowlane. Liczy się też z możliwością, że trasa ze stolicy do Kielc zostanie w tym czasie wyłączona z eksploatacji, a pociągi będą jeździły objazdem.

Według wiceministra, po modernizacji na odcinku Warszawa - Radom, pociągi będą osiągać prędkość 160 km na godzinę, co pozwoli na pokonanie trasy w 50-55 minut. Odcinek z Radomia do Skarżyska Kamiennej pociąg będzie mógł pokonać w 28 minut, a Skarżysko-Kielce w 32 minuty. W sumie czas przejazdu wyniesie poniżej 2 godzin.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.