PARTNER PORTALU
  • BGK

Polacy niezadowoleni, minister obiecuje poprawę

  • PAP    16 czerwca 2011 - 18:14
Polacy niezadowoleni, minister obiecuje poprawę

- Z roku na rok jakość obsługi pasażerów polskich kolei będzie się poprawiać - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.




Odniósł się w ten sposób do środowego sondażu KE, według którego stan polskich kolei jest najmniej zadowalający w całej Europie. - Znamy tę ocenę, ona jest krytyczna, ale coraz bardziej widoczne są zmiany na polskich dworcach - powiedział Grabarczyk. - W tej chwili modernizujemy ponad 70 dworców, na przyszły rok w projekcie budżetu zagwarantowaliśmy kolejne środki na na ten cel - dodał.

Czytaj też: Pociągi ze zmianami przez strajk w Czechach

Grabarczyk brał udział w spotkaniu ministrów transportu UE w Luksemburgu. Zdaniem ministra, 2012 rok będzie trzecim z rzędu, w którym na modernizację obiektów dworcowych przeznaczone będą setki milionów złotych. Dodał, że trwa jednocześnie modernizacja pociągów. - W tej chwili dobiega końca tworzenie warunków do sfinansowania zakupu nowoczesnych składów zespolonych Pendolino przez spółkę Intercity. Także województwa samorządowe porozumiały się, jeśli chodzi o zakup nowoczesnych składów zespolonych do obsługi połączeń regionalnych - powiedział Grabarczyk.

Minister przypomniał o przedwczorajszej decyzji rządu, który przyjął projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Projekt ten wzmacnia pozycję krajowego regulatora kolei. - Urząd Transportu Kolejowego, a ściślej mówiąc prezes tego urzędu, uzyska nowe kompetencje, także służące zwiększeniu ochrony praw pasażerów. Liczę, że ten projekt ustawy szybko trafi do Sejmu i zostanie przyjęty jeszcze przed upływem kadencji obecnego Sejmu - dodał.

Czytaj też: 3 mld zł na inwestycje na kolei

Jak zaznaczył, obecny stan niezadowolenia Polaków z kolei jest rezultatem zaniechań finansowania sektora kolejowego przez ostatnie 20 lat. - Pieniądze do tego sektora zaczęły płynąć dopiero za tej kadencji (...), a bez nakładów pieniężnych nie da się uzyskać efektów - podkreślił.

W opublikowanym w środę przez Eurobarometr (centrum badania opinii publicznej UE) raporcie, ponad połowa Polaków (52 proc.) wyraziła bardzo duże lub duże niezadowolenie z usług świadczonych przez polskie koleje. Polacy krytykowali wszystkie aspekty sektora kolejowego: od braku punktualności pociągów (52 proc.), poprzez brak bezpieczeństwa na dworcach (41 proc.) i w pociągach (40 proc.), częstotliwość połączeń kolejowych (51 proc.) do braku dojazdów na dworce (35 proc.).

Ponad trzy czwarte Polaków (62 proc.) skrytykowało stan samych dworców, skarżąc się na czystość toalet, jakość dworcowych restauracji i sklepów. Odsetek osób niezadowolonych z tego powodu był znacznie większy niż w drugiej w kolejności Bułgarii (51 proc.), Rumunii (49 proc.) i w trzech pozostałych krajach Grupy Wyszehradzkiej - w Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Polska była także jedynym krajem w Europie, w którym większość respondentów wyraziła duże niezadowolenie z informacji o rozkładach jazdy pociągów i spóźnieniach. Krytyczną opinię wyraziło aż 67 proc. ankietowanych. Dla porównania w Luksemburgu lub Portugalii, najmniej krytykowanych za stan kolei, podobny problem miało tylko 8 proc. respondentów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.