Połączenie autobusowe Polska-Słowacja: Będzie kurs ze Słowacji do Chochołowa?

• Powstała petycja do żupana Kraju Żylińskiego w sprawie połączenia autobusowego od Słowacji do Polski.

• Organizatorzy petycji, polsko-słowacka inicjatywa „Polska – Słowacja – autobusy”, chcą także większej współpracy obu krajów w sprawie smogu.
Połączenie autobusowe Polska-Słowacja: Będzie kurs ze Słowacji do Chochołowa?
Autorzy petycji chcą, aby słowacka linia dojeżdżała na polski przystanek Chochołów. (fot. pixabay)

– My, niżej podpisani obywatele Republiki Słowackiej i Rzeczpospolitej Polskiej, wzywamy władze Żylińskiego Kraju Samorządowego, aby zorganizowały lokalne linie autobusowe użyteczności publicznej do przygranicznych obszarów Polski –  takimi słowami zaczyna się petycja skierowana do żylińskiego żupana (odpowiednika naszego marszałka), którą założyła inicjatywa „Polska – Słowacja – autobusy”.

Petycja jest sporządzona w języku słowackim, ale podpisywać ją mogą także Polacy i można ją znaleźć tutaj.

– Obecnie istnieje dotowana linia autobusowa Trstená - Suchá Hora. Dla zapewnienia płynnej koordynacji systemów transportu autobusowego w rejonie słowacko-polskich Tatr Zachodnich, Orawy i Podhala, niezbędne jest przedłużenie tej linii o 2,5 km na polski przystanek Chochołów, gdzie podróżni mogliby się przesiąść na polskie autobusy do Zakopanego i Czarnego Dunajca – czytamy.

Słowacki resort transportu nie widzi przeszkód

W dalszej części petycji jest zacytowane stanowisko słowackiego ministerstwa transportu, w którym resort tłumaczy, że zgodnie z prawem unijnym i słowackim Żyliński Kraj Samorządowy może dotować nie tylko linie wewnętrzne, ale także połączenia wykraczające poza granicę państwa, o ile przewoźnicy komercyjni nie zapewniają obsługi komunikacyjnej obszaru pogranicza.

– W danym przypadku jedynie w kompetencjach Żylińskiego Kraju Samorządowego leży rozważenie, czy jest to połączenie użyteczności publicznej – twierdzi słowackie ministerstwo.

System transportu publicznego na Słowacji znacznie różni się od polskiego. (fot. pixabay)
System transportu publicznego na Słowacji znacznie różni się od polskiego. (fot. pixabay)

System transportu publicznego na Słowacji znacznie różni się od polskiego. Podczas gdy w Polsce przewozy lokalne są oparte na prywatnych busach, często jeżdżących bez rozkładów jazdy, na Słowacji lokalna komunikacja autobusowa jest organizowana przez kraje samorządowe (np. Żyliński w przypadku Orawy czy Preszowski w przypadku linii Łysa Polana - Poprad).

Kraj samorządowy (odpowiednik naszego województwa) określa siatkę połączeń, które są niezbędne dla zapewnienia dostępności komunikacyjnej danego obszaru, a następnie zleca ich obsługę prywatnym przewoźnikom.

Linie Łysa Polana – Poprad czy Sucha Hora – Trstena są deficytowe, a różnicę wraz z marżą przewoźnika pokrywa samorząd. Dzięki temu na słowackich trasach jeżdżą duże i wygodne autobusy, które kursują zgodnie z rozkładem jazdy – można go sprawdzić na ogólnosłowackiej wyszukiwarce połączeń www.cp.sk.

– Równocześnie prosimy władze Żylińskiego Kraju Samorządowego, aby we współpracy z marszałkiem Województwa Małopolskiego zawarły umowę na wspólną organizację dwóch całorocznych linii autobusowych, które kursowałyby przynajmniej cztery razy dziennie na trasach: Zakopane - Kościelisko - Chochołów - Suchá Hora - Vitanová - Oravice - Zuberec - Chata Zverovka / Tvrdošín albo Liptovský Mikuláš oraz Trstená - Jabłonka - Nowy Targ - czytamy w petycji.

Problemem jest również niska emisja

- Wzywamy też do zintensyfikowania kontaktów między władzami i pracownikami obu regionów w celu efektywnego rozwiązania wspólnych problemów, którymi są nieistniejąca komunikacja publiczna na granicach oraz transgraniczny przepływ smogu między tymi dwoma regionami - apelują autorzy petycji.

- W związku z ogromnym przepływem zanieczyszczeń z Województwa Małopolskiego na teren Żylińskiego Kraju prosimy, aby oba regiony intensywniej współpracowały ze sobą w kwestii ochrony powietrza, włącznie z wytworzeniem i popularyzacją systemu transgranicznej komunikacji publicznej, w celu zniżenia emisji z indywidualnego transportu samochodowego na terenach przygranicznych – dodają.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE