PARTNER PORTALU
  • BGK

Polska liderem elektromobilności? Transport miejski czekają radykalne zmiany

  • PAP/AT    20 marca 2018 - 08:20
Polska liderem elektromobilności? Transport miejski czekają radykalne zmiany
W ciągu 10 lat na ulice polskich miast ma wyjechać 3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne (fot.shutterstock.com)

Polska jest w ścisłym gronie europejskich liderów elektromobilności w obszarze komunikacji zbiorowej, zostawiając w tyle choćby Norwegię czy Niemcy, czyli państwa, które przewodzą w liczbach rejestracji osobowych pojazdów elektrycznych. Niskoemisyjna komunikacja zbiorowa staje się naszą specjalnością - wynika z raportu "Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej", opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM)




  • Polska może stać się liderem niskoemisyjnej komunikacji zbiorowej - ocenia raport.
  • Szacuje się, że w ciągu 10 lat w Polsce przybędzie 3,5 tys. nowych autobusów na prąd i gaz.
  • Zeroemisyjna komunikacja zbiorowa staje się naszą specjalnością także dlatego, że mamy bardzo dobrze rozwinięty sektor produkcyjny, z jednym ze światowych liderów na czele, czyli firmą Solaris - mówi dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
  • Raport przewiduje, że z uwagi na wciąż wysoki koszt autobusów na prąd, można się jednak spodziewać, że znaczna część gmin będzie preferować zakup autobusów zasilanych CNG.

Według raportu "Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej", opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM), transport miejski w Polsce czekają radykalne zmiany. W ciągu 10 lat na ulice polskich miast ma wyjechać 3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne. Obecnie w kraju jeździ ok. 90 autobusów na prąd oraz ok. 350 autobusów na gaz CNG. Zamówionych jest kolejnych ok. 180 pojazdów z napędem alternatywnym.

Czytaj też: Po ile autobus? Elektryczny, hybrydowy, spalinowy? Gminy inwestują w elektromobilność

"Polska jest już teraz w ścisłym gronie europejskich liderów elektromobilności w obszarze komunikacji zbiorowej, zostawiając w tyle choćby Norwegię czy Niemcy, czyli państwa, które przewodzą w liczbach rejestracji osobowych pojazdów elektrycznych. Zeroemisyjna komunikacja zbiorowa staje się naszą specjalnością także dlatego, że mamy bardzo dobrze rozwinięty sektor produkcyjny, z jednym ze światowych liderów na czele, czyli firmą Solaris. Ogłaszane są także największe przetargi, a rozwój rynku jest dodatkowo stymulowany przez instytucje państwowe, choćby w ramach programów NCBR, co jest szansą dla takich firm jak Autosan" - powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.

Raport przewiduje, że z uwagi na wciąż wysoki koszt autobusów na prąd, można się jednak spodziewać, że znaczna część gmin będzie preferować zakup autobusów zasilanych CNG. Popyt na tego typu pojazdy w latach 2018-2023 oszacowano na 800-1000. "Autobusy napędzane CNG będą najprawdopodobniej traktowane jako tańsza, niskoemisyjna alternatywa dla autobusów elektrycznych lub dywersyfikacja taboru. Rynek autobusów CNG największy potencjał rozwoju ma w mniejszych gminach i dłuższych trasach, np. podmiejskich" - uważa prezes IGKM Dorota Kacprzyk. Typowy zasięg autobusu na CNG to 350-400 km, dieslowskiego odpowiednika - 600-900 km, a e-busa to obecnie 120-230 km.

Czytaj też: Autobusy elektryczne: Samorządy szykują rekordowy zakup

Prezes Kacprzyk zaznaczyła, że CNG jest obecnie najbardziej popularnym paliwem alternatywnym w komunikacji miejskiej. "Około 420 autobusów napędzanych CNG jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączone do eksploatacji w dużych polskich miastach, co stanowi 3,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej. Eksploatowanych lub w najbliższym czasie włączonych do eksploatacji autobusów elektrycznych jest około 190. To 1,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce miejskich autobusów" - podkreśliła Dorota Kacprzyk.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2018-03-20 14:25:00

    Zaczynamy w czymś wartościowym przodować.