Polsko-czeska wizyta kolejowa

Delegacje marszałków województw i zarządu Czeskich Kolei wizytowały w środę zakłady Pojazdy Szynowe Pesa S.A. w Bydgoszczy.
Polsko-czeska wizyta kolejowa
Firma dostarczy 31 spalinowych pociągów do obsługi połączeń regionalnych w Czechach. Zaoferowane kolejom Ceska Draha (CD) spalinowe zespoły trakcyjne Link 2 to prototypowy produkt Pesy, istniejący wciąż tylko na deskach projektantów. Projekt bydgoskich zakładów był jednak tak konkurencyjny, że pokonał ofertę słowackich zakładów, które uważano za faworyta w przetargu.

- Gościom możemy już pokazać proces produkcji nowoczesnych pojazdów szynowych, które budujemy w dwóch nowych halach produkcyjnych. Dotychczasowe doświadczenia i certyfikaty wystawione przez niezależne instytucje, działające na światowym rynku, potwierdzają że wywiążemy się z zadania zgodnie z naszą ofertą - powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa S.A.

Czytaj też: Województwa pokłóciły się o zakup nowego taboru

Koleje CD zamówiły w Bydgoszczy (oceń prezydenta) 31 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych Link 2. Dostawy gotowych pojazdów rozpoczną się we wrześniu 2012 roku i potrwają do końca 2013 roku. Pociągi kursować będą na obszarze kraju (województwa) karlowarskiego, usteckiego, pilzneńskiego i zlińskiego. Zestawy Link przeznaczone na czeski rynek będą osiągały prędkość 120km/h i pomieszczą 120 pasażerów. Pociągi będą w pełni klimatyzowane, toalety i 35 proc. miejsc będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a całe wnętrze i strefy wyjść na zewnątrz obejmie monitoring. Kontrakt, podpisany w marcu, wart jest prawie dwa mld. koron czeskich (ok. 318 mln zł.).

- Te pociągi to sukces waszego przemysłu, a także naszych dostawców. Część urządzeń, które zostaną w nich zastosowane, zostanie wyprodukowana w Czechach - przypomniał Jan Sechter, ambasador Republiki Czeskiej w Polsce.

Wyniki przetargu, w którym nie wygrała - jak to było do tej pory - oferta czeskiego lub słowackiego producenta była dużym zaskoczeniem w samych Czechach. - Chyba dobrze się stało, bo zawsze przy tego typu okazjach powtarzały się zarzuty, że konstruujemy oferty pod kątem produktów jednego dostawcy; wynik tego przetargu przeczy takim oskarżeniom - ocenił w środę Vladimir Omelka, dyrektor Centrum Transportu Regionalnego w Karlovych Varach.

Goście z Czech podkreślali, że mimo, iż jeszcze nie ma gotowego prototypu pojazdu, doświadczenie bydgoskiej firmy jest dla nich gwarancją dotrzymania warunków przetargu. Pojazdy z Bydgoszczy są pierwszym zakupem tego typu taboru przez CD od 25 lat. - Widzieliśmy nowoczesne zakłady, nowoczesne produkty i nowoczesne technologie - ze spokojem oczekujemy na dostawę naszego zamówienia. Wierzę, że te pociągi nie tylko pozwolą mieszkańcom naszego regionu komfortowo podróżować, ale także przybliżą nieco Polskę -  zaznaczył Petr Navratil, wicemarszałek regionu Karlove Vary.

Pesa S.A. wystartuje prawdopodobnie także w przyszłorocznych przetargach na dostawy pojazdów spalinowych dla kolei CD. W środę zaprezentowano gościom również wizualizację nowego wyrobu bydgoskiej firmy - elektrycznej lokomotywy, która ma rozwijać prędkość eksploatacyjną do 200 km/h. Prototyp pojazdu zostanie zaprezentowany w lutym przyszłego roku.

Pesa S.A. (dawniej Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Bydgoszczy) produkuje pojazdy szynowe od kilkunastu lat. Firma dostarcza głównie spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne dla polskich samorządów, a także wieloczłonowe tramwaje. Wyroby z Bydgoszczy są także eksportowane do Włoch, na Ukrainę, Litwę i Węgry. Pesa planuje także start w przetargach na dostawy dla niemieckich przewoźników.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE