Pomorska Kolej Metropolitalna po roku działalności

• Pomorska Kolej Metropolitalna podsumowała pierwszy rok funkcjonowania.
• Po 12 miesiącach, mimo półtoramiesięcznej przerwy spowodowanej lipcową ulewą, liczba korzystających z nowej kolei pasażerów przekroczyła dwa miliony.
Pomorska Kolej Metropolitalna po roku działalności
Marszałek Mieczysław Struk podczas inauguracji PKM we wrześniu 2015 r. (fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl)

W ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są trzy trasy: Gdańsk Główny - Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna oraz Kościerzyna - Gdynia.

We wrześniu 2015 r. - pierwszym miesiącu funkcjonowania nowych połączeń kolejowych - PKM przewiozła 140 tys. osób. W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła.

Wiosną 2016 r. przekroczyła 200 tys. miesięcznie. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na półtora miesiąca, pasażerów było 218 tys. (dane za czerwiec 2016 r.).

Po wznowieniu kursowania pociągów, między 4 a 30 września kolej metropolitalna przewiozła 157 tys. pasażerów, z czego 82,5 tys. na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna; 29,2 tys. na trasie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz (na razie pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) i 45 tys. w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna.

Jednocześnie we wrześniu - czyli równo rok po uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - łączna liczba pasażerów korzystających z nowej siatki połączeń kolejowych przekroczyła już 2 miliony.

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu było połączenie Kartuzy - Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby korzystających z przejazdów kształtował się na poziomie 10-20 proc. miesięcznie.

- Kiedy po przerwie w ruchu spowodowanej lipcową ulewą pociągi częściowo powróciły na linię, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie - mówi Małgorzata Pisarewicz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Dane statystyczne potwierdzają, że wrócili.

Aglomeracyjny odcinek PKM

Natomiast w przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów z 151,6 tys. w czerwcu bieżącego roku do 82,5 tys. we wrześniu. Warto pamiętać, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Kaszubski odcinek PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny ma się doskonale - we wrześniu odnotowano ponad 10.procentowy wzrost liczby pasażerów (z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy - Gdańsk oraz z 40 tys. w czerwcu do 45 tys. na trasie Kościerzyna - Gdynia).

- Dane te wskazują na potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Dlatego od nowego rozkładu jazdy region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk - Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach - podkreśla Małgorzata Pisarewicz.

Na nowych planach skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów – czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.