PARTNER PORTALU
  • BGK

Pomorski Rower Metropolitalny: Organizacje rowerowe krytykują system

  • PAP/jk    4 maja 2018 - 20:30
Pomorski Rower Metropolitalny: Organizacje rowerowe krytykują system
(Fot. Pixabay)

Brak możliwości bezpłatnego korzystania przez 15-20 minut z Roweru Metropolitalnego na Pomorzu oraz zbyt drogi abonament – te m.in. rozwiązania krytykuje trójmiejskie środowisko rowerzystów skupione w kampanii Rowerowa Metropolia.




  • Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.
  • Według Rogera Jackowskiego pomysł na Rower Metropolitalny został całkowicie zmieniony na niekorzyść.
  • W jego opinii jedną z najbardziej niekorzystnych zmian jest odstąpienie od możliwości bezpłatnego korzystania z publicznego roweru przez 15-20 minut.

Pomorski Rower Metropolitalny ma zostać uruchomiony za niespełna rok w 14 gminach w regionie Trójmiasta. Za realizację projektu finansowanego m.in. z UE, odpowiada stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. W przygotowywaniu rozwiązań, które miały obowiązywać przy korzystaniu z jednośladów, pomagali tej organizacji m.in. wielbiciele jednośladów z kampanii Rowerowa Metropolia. W piątek (4 maja) przedstawiciele kampanii zorganizowali konferencję prasową, na której skrytykowali wiele - wprowadzonych ich zdaniem bez konsultacji, zmian w systemie Roweru Metropolitalnego.

Reprezentujący kampanię Roger Jackowski przypomniał na konferencji, że metropolia trójmiejska jest jedynym tak dużym ośrodkiem w Polsce, który nadal czeka na uruchomienie systemu publicznych rowerów. - Jako aktywiści Rowerowej Metropolii od lat lobbowaliśmy za tym, by taki system powstał w naszym regionie i braliśmy udział w przygotowaniu systemu pomagając w przygotowaniu studium koncepcyjnego, którego celem było zapewnić przełom w dojazdach rowerem na krótkie dystanse - powiedział Jackowski.

Zaznaczył, że Rower Metropolitalny miał gwarantować "łatwe, wygodne i szybkie" dojazdy rowerem z domu, pracy czy uczelni do miejsc, w których można skorzystać z komunikacji publicznej, w tym Szybkiej Kolei Miejskiej i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dodał, że pokonanie tego "ostatniego kilometra" dzielącego pasażera od przystanku, "jest wieczną bolączką transportu zbiorowego", a Rower Metropolitalny miał być lekarstwem na tę bolączkę.

- Niestety, im bliżej było wdrożenia systemu, tym więcej pojawiało się niepokojących informacji dotyczących wprowadzanych w nim zmian - powiedział Jackowski oceniając, że zmiany stały się w końcu tak liczne, że "pomysł na Rower Metropolitalny został całkowicie zmieniony" na niekorzyść. Jego zdaniem jedną z najbardziej niekorzystnych zmian jest odstąpienie od możliwości bezpłatnego korzystania z publicznego roweru przez 15-20 minut, które to rozwiązanie stosowane jest w większości tego typu systemach.

Zgodnie z ogłoszonymi w ostatnich dniach informacjami, użytkownik Roweru Metropolitalnego za każdą minutę korzystania z pojazdu będzie musiał zapłacić 10 groszy. Alternatywnie może wykupić abonament, którego wysokość ma wynieść około 10 zł miesięcznie lub około 100 zł rocznie. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy.

Zdaniem Jackowskiego zastosowanie takich rozwiązań przeczy idei roweru publicznego, który miał służyć głównie do licznych krótkich dojazdów, bo osoby, które traktują rower jako środek lokomocji na dłuższe dystanse, i tak będą wolały zainwestować we własny pojazd. W opinii Jackowskiego konieczne jest zagwarantowanie możliwości bezpłatnego korzystania z pojazdów przez 15-20 minut oraz obniżenie abonamentu rocznego do poziomu 20-30 zł. Zdaniem Jackowskiego tylko takie rozwiązania sprawią, że cały system, który - jak poinformował, ma kosztować około 60 mln zł, zda egzamin, a rowery będą rzeczywiście wykorzystywane.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.