Pomorskie także za restrukturyzacją Przewozów Regionalnych

Marszałek woj. pomorskiego poparł restrukturyzację Przewozów Regionalnych. To siódmy właściciel tej spółki, który zgodził się na realizację scenariusza zakładającego uzyskanie przez Przewozy Regionalne trwałej rentowności w ciągu najbliższych pięciu lat.
Pomorskie także za restrukturyzacją Przewozów Regionalnych

Wicemarszałek woj. pomorskiego Ryszard Świlski poinformował PAP, że w czwartek podpisał porozumienie w sprawie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.

Restrukturyzację popierają już marszałkowie siedmiu województw, reprezentujący 47,5 proc. udziałów - mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego oraz pomorskiego.

Czytaj też: Trzeba scentralizować Przewozy Regionalne

Proponowany plan restrukturyzacji zakłada pozyskanie większościowego inwestora ze strony skarbu państwa, który wniesie do spółki 750 mln zł na jej oddłużenie i rozwój. W ramach restrukturyzacji w planowanych zwolnieniach w tym roku w Przewozach Regionalnych pracę ma stracić ok. 8 proc. liczącej blisko 9,5 tys. osób załogi.

 Czytaj też: Furgalski: ARP przejmie Przewozy Regionalne

Wicemarszałek Ryszard Świlski podkreślił, że Pomorskie popiera plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, bo "jest to jedyna szansa, żeby ta firma mogła dalej funkcjonować".

Jest przekonany, że "taka jednostka w układzie połączeń międzyregionalnych powinna funkcjonować, a samorząd woj. pomorskiego nigdy nie opowiadał się za tworzeniem własnych spółek przez poszczególne regiony". Dodał, że Pomorskie jest jednym z inicjatorów i współautorem proponowanej koncepcji restrukturyzacji spółki.

Zapewnił, że w pomorskim oddziale spółki nie będzie zwolnień pracowników. Oddział przeprowadził restrukturyzację - m.in. zatrudnienia - kilka lat temu. "Oddział w Gdyni zrobił to, co powinny zrobić też inne oddziały, ale niestety nie zrobiły" - dodał.

Cytowany w komunikacie prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski zapowiedział, że firma "będzie kontynuować negocjacje z pozostałymi właścicielami, bo jest to jedyna szansa na osiągnięcie przez Przewozy Regionalne trwałej rentowności".

Stwierdził, że "Przewozy Regionalne muszą przejść proces restrukturyzacji, a nie da się skutecznie zrestrukturyzować spółki bez wsparcia finansowego". "Dlatego najlepszy scenariusz restrukturyzacji, zarówno według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, zarządu, jak i części właścicieli, zakłada pozyskanie strategicznego inwestora ze strony skarbu państwa" - tłumaczył.

Plan restrukturyzacji zakłada, że partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa wniesie do spółki około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem.

Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach, a nie jak dotychczas roczne czy dwuletnie.

Przewozy Regionalne są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tys. osób. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1600 pociągów przewoźnika

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU