PARTNER PORTALU
  • BGK

Posłanka pyta o koszty utworzenia bazy danych o odpadach

  • bad    10 kwietnia 2018 - 21:20
Posłanka pyta o koszty utworzenia bazy danych o odpadach
Pojawiają się pytania o bazę danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami (BDO). Fot. pixabay

Posłanka Polskiego Stronnictwa Ludowego (PSL) Urszula Pasławska pyta resort środowiska, kto tworzył bazę danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO), ile kosztował ten proces, a także, jaka będzie kolejna funkcjonalność systemu i kiedy zostanie uruchomiona.




  • Urszula Pasławska zwraca uwagę, że od 24 stycznia 2018 r., pod adresem www.bdo.mos.gov.pl, działa rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
  • To pierwsza baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).
  • Za jego prowadzenie odpowiedzialni są marszałkowie województw.

Posłanka dodaje, że rejestr jest narzędziem informatycznym, które będzie gromadziło informacje o podmiotach, które wprowadzają na rynek produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami. Będzie on służył nie tylko organom administracji państwowej czy inspekcji ochrony środowiska, ale również przedsiębiorcom. W przypadku przedsiębiorców transportujących odpady, po uzyskaniu wpisu do rejestru, nie będzie już konieczności uzyskiwania zezwoleń na transport odpadów.

Czytaj też: Będzie podatek, który zniechęci do odzysku energetycznego odpadów

Urszula Pasławska prosi w interpelacji o podanie składu zespołu powołanego w Ministerstwie Środowiska do tworzenia BDO. - Na komisjach sejmowych i senackich wielokrotnie pan minister deklarował, iż BDO jest budowane przez pracowników Ministerstwa Środowiska. W jakim trybie rejestr BDO stworzony został przez firmę ProActa, co widoczne jest w prawym dolnym rogu strony głównej rejestru? (…) Czy zlecenie obejmowało tylko moduł rejestru - BDO, czy także kolejne elementy? Jakiej wartości jest/była zawarta umowa? - pyta posłanka Pasławska.

Urszula Pasławska pyta ponadto, czy wielokrotnie deklarowany przez Ministerstwo Środowiska elektroniczny obieg dokumentów w bazie danych o odpadach, będzie odbywał się tak jak w rejestrze BDO. Ten ostatni składa się z trzech załączników w formacie word, które należy wypełnić i wysłać w papierowej wersji do urzędów marszałkowskich, gdzie pracownicy wpisują ich treść do systemu. - Niektóre wnioski wymagają wprowadzenia ręcznie kilku tysięcy pozycji (kodów odpadów) – twierdzi posłanka.

Posłankę PSL interesuje także, dlaczego z nowelizacji ustawy o odpadach zniknął zapis o przeniesieniu dotychczasowych baz danych do BDO. - Czy BDO będzie pustą bazą wypełnianą od 2020 roku? – pyta.

Urszula Pasławska dopytuje o kolejne funkcje systemu: Jaka będzie kolejna funkcjonalność systemu i kiedy zostanie uruchomiona? Kto ją wykonuje? Kiedy minister środowiska ogłosi w komunikacie, iż utworzył BDO?

Posłanka pyta też o to, gdzie podmioty rejestrujące się w bazie powinny wpłacać zabezpieczenie finansowe i który organ jest właściwy (GIOŚ czy marszałek województwa) - chodzi o firmy wprowadzające sprzęt elektroniczny do obrotu.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Agnieszka, 2018-04-13 09:18:32

    Na następny dzień pojawiła się odpowiedź na tę interpelację: atmoterm.pl/czy-baza-danych-o-odpadach-zostala-utworzona/