Powstanie kolej metropolitalna w Poznaniu

Samorządy, spółki kolejowe i organizacje samorządowe zobowiązały się do działania na rzecz powstania kolei metropolitalnej w Poznaniu i okolicach. We wtorek podpisano umowę w tej sprawie.
Powstanie kolej metropolitalna w Poznaniu

Kolej metropolitalna ma być podstawowym elementem budowy systemu komunikacji publicznej w Poznaniu i okolicach. Przy wykorzystaniu istniejącej sieci kolejowej powstaną połączenia dla mieszkańców metropolii, zostaną zrewitalizowane dworce, powstaną nowe przystanki i zakupiony zostanie tabor do obsługiwania tych linii.

Umowę podpisały 23 gminy leżące wokół Poznania - większość z nich to członkowie Stowarzyszenia Metropolia Poznań, które będzie realizowało projekt budowy kolei metropolitalnej, Województwo Wielkopolskie, PKP PLK, Koleje Wielkopolskie oraz cztery stowarzyszenia.

Czytaj też: Pomorska Kolej Metropolitalna gotowa w 2015 r.

Pierwszym zadaniem wspólnie realizowanym w ramach partnerstwa będzie Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Na ten projekt, wart 1,9 mln złotych, 85 proc. dofinansowania przekazało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014. Master Plan ma określić konieczne do spełnienia warunki dla funkcjonowania połączeń kolejowych z gmin będących partnerami projektu - do stacji Poznań Główny, z częstotliwością w godzinach szczytu co 30 minut. Plan ma być gotowy do końca 2014 roku.

Na jego podstawie zostaną przygotowane kolejne projekty, które będą miały szanse na dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Znajdą się wśród nich: zakup nowego taboru kolejowego, rozbudowa poznańskiego węzła komunikacyjnego czy rewitalizacja dotychczas istniejących dworców. To ostatnie zadanie może kosztować 50 mln euro.

Partnerzy podpisanego porozumienia mają opracować m.in. plany zagospodarowania dla okolic dworców i przystanków kolejowych. "Taki plan może np. zakładać, oprócz koniecznej budowy parkingów, także np. przedszkola, w których rodzice jadący do pracy mogliby zostawić swoje dzieci, a także inne funkcje usługowe" - powiedział prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy kolej metropolitalna może powstać. "Więcej będziemy wiedzieli po powstaniu Master Planu, ale część z przewidywanych działań będzie można zrealizować w ramach kolejnego budżetu unijnego" - powiedział Grobelny.

Obecnie do Poznania prowadzi dziewięć linii kolejowych, po których każdego dnia w ramach przewozów regionalnych wjeżdża do miasta 216 pociągów, przewożących 40 tys. pasażerów. Potrzeba stworzenia w aglomeracji poznańskiej kolei metropolitalnej wynika m.in. z analiz zamówionych przez Stowarzyszenie Centrum Badań Metropolitalnych. Z badań tych wynika, że tylko przez 3 godziny porannego szczytu codziennie wjeżdża do Poznania ponad 40 tys. samochodów (ok. 55 tys. osób), a liczba osób dojeżdżających codziennie do miasta samochodem jest ponad 6-krotnie wyższa niż osób korzystających z kolei.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.