Powstanie linia tramwajowa w Olsztynie

W Olsztynie rozpoczęły się przygotowania do budowy linii tramwajowej i nowej ulicy Obiegowej - poinformowano we czwartek w olsztyńskim ratuszu. Nowa trasa połączy m.in. dzielnicę Jaroty z centrum miasta, dworcem i miasteczkiem akademickim Korotwo.
Powstanie linia tramwajowa w Olsztynie

Tramwaje w Olsztynie (zabierz głos/oceń prezydenta) zlikwidowano w 1965 roku. Za unijne pieniądze miasto chce przywrócić teraz ten środek transportu. Jak poinformowano w czwartek w olsztyńskim ratuszu, w dzielnicy Jaroty, gdzie będzie wiodła projektowana linia właśnie rozpoczęły się pomiary geodezyjne przed budową. Roboty budowlane ruszą wiosną.

Z budową linii tramwajowej wiąże się także budowa zupełnie nowej, długiej na 1,1 km ulicy Obiegowej, która ma odciążyć ulice prowadzące z Jarot do centrum. Olsztyński ratusz wypowiedział umowę dzierżawy firmie, która na terenie wyznaczonym pod tę inwestycję przy ul. Żołnierskiej zajmowała parterowy budynek, w którym mieściły się biura. Budynek ten oraz zbudowany na jego zapleczu kiosk spożywczy kilka dni temu zostały zburzone.

- Wyburzenia zostały wykonane przez dzierżawcę gruntów. Grunty te musieliśmy odzyskać, ponieważ potrzebujemy ich pod projektowaną ulicą Obiegową - powiedziała Monika Stankiewicz z biura prasowego olsztyńskiego ratusza.

W najbliższych miesiącach zostaną także wypowiedziane umowy dzierżawy osobom prowadzącym na terenie wyznaczonym pod budowę ul. Obiegowej kiosk z gazetami i sklep. Biuro prasowe ratusza zapewniło PAP, że obu dzierżawcom miasto wskaże inne lokalizacje.

Stankiewicz dodała, że roboty budowlane przy ul. Obiegowej ruszą wiosną i w początkowej fazie mają być prowadzone w takich miejscach, by nie wywoływać utrudnień w ruchu.

Cała Obiegowa ma być gotowa w 2014 roku, szacowany koszt jej budowy to 16 mln 200 tys. zł.

Przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie linii tramwajowej oraz budowę ulicy Obiegowej wygrała hiszpańska firma FCC Construccion.

Na zaprojektowanie i zbudowanie kompletnej linii tramwajowej firma FCC ma w sumie 36 miesięcy.

Budowa linii tramwajowych to część większego projektu modernizacji olsztyńskiego systemu transportu publicznego. Projekt o łącznej wartości 426 mln zł obejmuje ponadto: zakup taboru tramwajowego (za ok. 150 mln zł), zbudowanie bus-pasów (za 26 mln zł) oraz wdrożenie ITS tj. inteligentnego systemu transportu (będzie on obejmował m.in. wprowadzenie biletu elektronicznego i modernizację działania systemu świateł na skrzyżowaniach). Projekt modernizowania olsztyńskiego transportu publicznego realizowany jest w ramach współfinansowanego ze środków unijnych programu Rozwój Polski Wschodniej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.