PARTNER PORTALU
  • BGK

Powstanie Master Plan dla poznańskiej kolei aglomeracyjnej

  • PAP    23 kwietnia 2014 - 19:04
Powstanie Master Plan dla poznańskiej kolei aglomeracyjnej

Przebudowa 5 odcinków tras kolejowych w Poznaniu oraz dostosowanie przepustowości stacji Poznań Główny, to niektóre z niezbędnych do wykonania zadań, jakie muszą zostać zrealizowane, aby uruchomić Poznańską Kolej Metropolitalną (PKM).




W środę w Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu odbyła się konferencja, w której brali udział m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia Metropolia Poznań oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Celem spotkania był przegląd opracowań i problemów związanych z uruchomieniem kolei aglomeracyjnej. Spotkanie ma pomóc w przygotowaniu dalszych kierunków prac nad Master Planem dla PKM.

Zgodnie z założeniem Poznańska Kolej Metropolitalna ma być podstawowym elementem budowy systemu komunikacji publicznej w Poznaniu i okolicach. Powstanie ona przy wykorzystaniu istniejących sieci kolejowych, które mają zostać zmodernizowane.

Master Plan zakłada realizację czterech działań: opracowania koncepcji zintegrowanego transportu publicznego z wykorzystaniem poznańskiego węzła komunikacyjnego, powstanie koncepcji budowy funkcjonalnych punktów przesiadkowych, planów modernizacji układów drogowych wokół stacji kolejowych oraz sporządzenie inwentaryzacji istniejących stacji kolejowych.

Według opracowania przygotowanego przez dra Jeremiego Rychlewskiego z Politechniki Poznańskiej "wdrożenie projektu jest zagrożone przez ograniczenia przepustowości sieci kolejowej na terenie miasta Poznania".


Obecny stan tras kolejowych w Poznaniu uniemożliwia wprowadzenie planowanego systemu kolei metropolitalnej ze względu na m.in. niewystarczającą liczbę torów oraz trasy uniemożliwiające uzyskanie większej prędkości.

Aby poprawić sytuację kolejową w Poznaniu niezbędne jest przeprowadzenie modernizacji 5 krytycznych odcinków, m.in. na trasie Poznań Główny - Poznań Jeżyce, Poznań Główny - Poznań Dębina oraz Poznań Dębina - Poznań Starołęka oraz dostosowanie przepustowości stacji Poznań Główny do obsługi kolei metropolitalnej.


Według założeń PKM pociągi miałyby kursować w godzinach szczytu co 30 minut. Jak zaznacza Rychlewski, zainteresowanie mieszkańców aglomeracji poznańskiej transportem kolejowym może doprowadzić do konieczności zwiększenia liczby kursów, tak aby pociągi jeździły co 15 minut.

Jak zaznacza starosta poznański Jan Grabkowski, dotychczasowe działania związane z obsługą krótkich tras regionalnych przez spółkę Koleje Wielkopolskie spowodowały wzrost zainteresowania pasażerów koleją. Przytacza on przykład trasy Poznań - Gołańcz, na której zaobserwowano ponad 100 proc. wzrost liczby pasażerów.

Zwiększenie częstotliwości przejazdu szynobusów wiązać się będzie również z częstszym zamykaniem przejazdów kolejowych. Aby usprawnić obsługę skrzyżowań tras drogowych z kolejowym planowane jest wprowadzenie systemu elektrycznego, który będzie szybko reagował na zmieniającą się sytuację drogowo-kolejową.

Według wstępnych założeń ok. 50 mln zł ma pochłonąć rewitalizacja dworców. Dodatkowo mają powstać nowe przystanki. Do obsługi pasażerów zmodernizowanych ma zostać 21 taborów i zakupionych 5 nowych.

Powstanie Master Planu ma kosztować 1,9 mln zł, 85 proc. dofinansowania przekazało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014. Plan ma być gotowy do końca 2014 r.

Kolej metropolitalna ma być podstawowym elementem budowy systemu komunikacji publicznej w Poznaniu i okolicach. Przy wykorzystaniu istniejącej sieci kolejowej powstaną połączenia dla mieszkańców metropolii, zostaną zrewitalizowane dworce, powstaną nowe przystanki i zakupiony zostanie tabor do obsługiwania tych linii.

Umowę podpisały 23 gminy leżące wokół Poznania - większość z nich to członkowie Stowarzyszenia Metropolia Poznań, które będzie realizowało projekt budowy kolei metropolitalnej, Województwo Wielkopolskie, PKP PLK, Koleje Wielkopolskie oraz cztery stowarzyszenia.

Na razie nie wiadomo, kiedy miałaby powstać poznańska kolej aglomeracyjna.

Obecnie do Poznania prowadzi dziewięć linii kolejowych, po których każdego dnia w ramach przewozów regionalnych wjeżdża do miasta 216 pociągów, przewożących 40 tys. pasażerów.
Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.