PARTNER PORTALU
  • BGK

Pożar autobusu hybrydowego w Częstochowie. Trwa dochodzenie

  • PAP/JS    5 maja 2017 - 18:37
Pożar autobusu hybrydowego w Częstochowie. Trwa dochodzenie
Częstochowa (fot.:wikipedia.org/CC BY-SA 4.0)

Na polecenie częstochowskiej prokuratury policja wszczęła dochodzenie ws. ubiegłotygodniowego pożaru autobusu miejskiego w tym mieście.




• Uległ mu na trasie autobus o napędzie gazowo-elektrycznym.

• Nikomu nic się nie stało, jednak pojazd został całkowicie zniszczony.

• W następstwie pożaru częstochowski MPK informował już w ostatnich dniach o wycofaniu z eksploatacji swoich autobusów hybrydowych - do momentu poznania przyczyny i pełnego wyjaśnienia sprawy.

Jak poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Częstochowie prok. Tomasz Ozimek, zgodnie z poleceniem Prokuratury Rejonowej Częstochowa-Południe policja wszczęła dochodzenie ws. nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego zdrowiu i życiu wielu osób. Dochodzenie dotyczy też dopuszczenia do ruchu autobusu w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwu w ruchu lądowym.

Chodzi o pożar z 28 kwietnia br. Tego dnia po południu przy częstochowskiej ul. Legionów całkowitemu spaleniu uległ przegubowy autobus hybrydowy marki Solbus, należący do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

Kierowca, który poczuł dym, zatrzymał autobus i ewakuował pasażerów. Mimo interwencji straży pożarnej, zbudowany w znacznej części z tworzyw sztucznych pojazd uległ szybkiemu spaleniu. Zbiorniki z gazem nie wybuchły; zgromadzone w nich paliwo wypaliło się poprzez instalację bezpieczeństwa.

Jak przekazał w informacji prok. Ozimek, obejrzano wrak pojazdu - z udziałem biegłego ds. pożarnictwa, zabezpieczono też dokumentację dotyczącą autobusu. W charakterze świadków przesłuchani zostali kierowca pojazdu i kierownik działu autobusowego częstochowskiego MPK.

"Ze wstępnych ustaleń dochodzenia wynika, że prawdopodobną przyczyną pożaru mogła być wadliwie działająca instalacja elektryczna. W toku dalszego postępowania biegły ds. pożarnictwa sporządzi pisemną opinię w zakresie przyczyn pożaru. Jednocześnie dokonywane będą ustalenia, czy autobus posiadał niezbędne atesty i homologacje, pozwalające na dopuszczenie go do ruchu" - zaznaczył prok. Ozimek.

Prokurator zaapelował też o zgłaszanie się na policję świadków zdarzenia. Zaznaczył, że w podjętym z urzędu dochodzeniu pasażerowie autobusu, który spłonął, mają formalny status poszkodowanych.

W następstwie pożaru częstochowski MPK informował już w ostatnich dniach o wycofaniu z eksploatacji swoich autobusów hybrydowych - do momentu poznania przyczyny i pełnego wyjaśnienia sprawy. Spółka zapewniła też, że we współpracy ze służbami zrobi wszystko, co będzie konieczne dla zapewnienia pasażerom bezpieczeństwa.

Autobus, który spłonął, był jednym z floty 40 pojazdów o napędzie hybrydowo-gazowym, które przewoźnik pozyskał w 2015 r. Tego rodzaju napęd hybrydowy - z wykorzystaniem jako paliwa gazu CNG - nie był wcześniej stosowany w Polsce. Obok Częstochowy, 10 takich autobusów trafiło jeszcze na ulice Gdyni (znacznie powszechniejsze są wozy o napędzie dieslowsko-elektrycznym).

Oba te miasta zdobyły dofinansowanie na zakup pojazdów w programie "Gazela", koordynowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z programu z pulą 80 mln zł, w którym można było uzyskać środki tylko na autobusy o napędzie gazowo-elektrycznym, Częstochowa otrzymała blisko 65,95 mln zł - płacąc za pojazdy 65,85 mln zł.

Miasto zamówiło 25 gazowych hybryd jednoczłonowych i 15 przegubowych z końcem 2014 r. Zbudowania takich pojazdów w określonym programem stosunkowo krótkim czasie jako jedyny podjął się producent wozów marki Solbus. Dotąd częściowo spłonęła jedna z jego gazowo-elektrycznych hybryd - jeszcze w trakcie jazd homologacyjnych; błąd konstrukcyjny będący źródłem tamtego pożaru wyeliminowano.

W toku rozpoczętej od przełomu 2015 r. i 2016 r. eksploatacji ujawniło się jednak wiele innych problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych. W ub. roku borykający się z problemami finansowymi i technicznymi producent zaprzestał obsługi i udoskonalania częstochowskich wozów. Odtąd PKM obsługuje je i wprowadza w nich niezbędne modyfikacje we współpracy z producentami podzespołów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.