Poznań ma pomysł, jak wykorzystać pieniądze z ZIT

Metropolia Poznań za pieniądze ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) chce wybudować system kolei. Mieszkańcom ma to zapewnić sprawny transport publiczny. Projekt był w środę jednym z tematów poznańskiej konferencji naukowej o granicach metropolii.
Poznań ma pomysł, jak wykorzystać pieniądze z ZIT
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne są częścią nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. ZIT-y mają objąć przedsięwzięcia realizowane przez miasta i okoliczne samorządy, które tworzą tzw. obszary funkcjonalne. W wyborze inwestycji do realizacji będą brały również udział samorządy wojewódzkie - pieniądze zapisano w regionalnych programach operacyjnych.

W Wielkopolsce powstaną dwa ZIT-y: aglomeracji poznańskiej i kalisko-ostrowskiej. W ich ramach łącznie do wydania będzie ponad 265 mln euro. Według szacunków Poznań otrzyma na swoje projekty ok. 160 mln euro.

"Kolej metropolitarna to największy projekt Metropolii Poznań w ramach ZIT. Partnerem w jego realizacji ma być samorząd regionalny, który z innych programów UE przekaże pieniądze na tabor i modernizację linii kolejowych" - mówił o projekcie podczas konferencji dyrektor centrum badań metropolitarnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, prof. Tomasz Kaczmarek.

W ramach projektu mają powstać nowe dworce i przystanki kolejowe, a obecnie istniejące zostaną przebudowane. Dodatkowo w ich pobliżu pojawią się parkingi oraz centra usługowe.

Samorządy zrzeszone w stowarzyszeniu Metropolia Poznań liczą, że projekt uda się zrealizować w nowej perspektywie finansowej UE. "Jest nadzieja, że za kilka lat będziemy jeździć szybką koleją miejską i podmiejską, tak jak to ma miejsce w miastach Europy Zachodniej" - dodał prof. Kaczmarek.

Projekt ma objąć linie kolejowe położone na terenie samorządów tworzących metropolię.

W skład Stowarzyszenia Metropolia Poznań wchodzi miasto Poznań wraz z powiatem poznańskim i 22 okolicznymi gminami. Współpraca samorządów sięga 2007 roku i wywodzi się od Rady Aglomeracji Poznańskiej.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Budowa obszernych darmowych parkingów dla samochodów przy stacjach kolei podmiejskiej to marnowanie przestrzeni publicznej i wsparcie procesu suburbanizacji, co niszczy finanse publiczne. Warto zadbać bardziej o komfort dostępu do stacji dla pieszych i rowerzystów.

Aktywna Mobilność, 2014-05-15 08:46:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU