PARTNER PORTALU
  • BGK

Poznańska Kolej Metropolitalna ruszy w marcu 2018 roku

  • PAP/PSZ    11 grudnia 2017 - 17:44
Poznańska Kolej Metropolitalna ruszy w marcu 2018 roku
Pociągi PKM mają jeździć w takcie co najmniej półgodzinnym w godzinach szczytu. (fot. Koleje Wielkopolskie)

Wiosną 2018 roku ruszą pierwsze połączenia realizowane w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Porozumienie w sprawie uruchomienia systemu podpisały 11 grudnia samorządy gmin i powiatów, leżących na trasie PKM, oraz samorząd województwa.




• PKM będzie finansować samorząd województwa przy współudziale powiatów i gmin.

• W godzinach szczytu pociągi mają jeździć w takcie co najmniej półgodzinnym.

• Przewozy będą realizowane przez samorządowego przewoźnika kolejowego - spółkę Koleje Wielkopolskie.

W pierwszej kolejności, w marcu 2018 roku, kolej zostanie uruchomiona na liniach z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego. Zakończenie wdrażania projektu planowane jest na rok 2021. Docelowo system będzie funkcjonował na dziewięciu liniach kolejowych i będzie obejmować swoim zasięgiem obszar w promieniu około 50 km od stolicy Wielkopolski.

W godzinach szczytu pociągi na trasach do Kościana, Jarocina, Wrześni, Gniezna, Wągrowca, Rogoźna, Szamotuł, Nowego Tomyśla i Grodziska Wielkopolskiego jeździć będą co 30 minut. Po godzinach szczytu - będą jeździć co godzinę. W związku ze startem systemu na czterech pierwszych liniach pojawić się mają dodatkowe 23 pary pociągów. Zadanie będzie realizowane przez samorządowego przewoźnika kolejowego - spółkę Koleje Wielkopolskie.

W poniedziałek 11 grudnia w urzędzie marszałkowskim podpisano porozumienie pomiędzy wielkopolskim samorządem, Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim oraz Stowarzyszeniem Metropolia Poznań, a gminami i powiatami położonymi wzdłuż linii kolejowych poznańskiego węzła kolejowego.

"Dużo się mówiło o kolei metropolitalnej, ale dzisiaj po raz pierwszy mamy sytuację, kiedy porozumienie zgodnie podpisały wszystkie samorządy. To pierwszy krok, który na razie nie rodzi skutków finansowych. Kolejnym elementem będą umowy, które będą zawierane już na podstawie zarezerwowanych budżetów" - powiedział w poniedziałek wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski.

Czytaj także: Samorządy szykują rekordowe inwestycje w autobusy elektryczne

Ciężar finansowania PKM spoczywa na samorządzie województwa przy solidarnym wsparciu wszystkich biorących udział w przedsięwzięciu samorządów. Udział finansowy poszczególnych gmin będzie różny, wahać się ma od około 120 tys. do 240 tys. zł rocznie. Większe obciążenie poniesie Poznań i powiat poznański.

Zaangażowanie finansowe stolicy Wielkopolski w pierwszym etapie projektu będzie wynosić do 1,5 mln zł, po uruchomieniu wszystkich dziewięciu linii - wzrośnie do ponad 3 mln zł. "To dofinansowanie będzie jednak maleć, jeśli będą duże dochody z biletów" - podał Wudarski. Starosta poznański Jan Grabkowski poinformował, że budżet powiatu na funkcjonowanie PKM będzie wydawać około 1,5 mln zł rocznie.

Czytaj również: Poznań dopłaci do wynajmu mieszkania

Główne cele PKM to zwiększenie integracji jednostek samorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania, podniesienie jakości i komfortu podróżowania mieszkańców metropolii w jej obrębie, jak również zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w obrębie Poznania.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.