PARTNER PORTALU
  • BGK

Pracownicy komunikacji miejskiej protestowali pod warszawskim urzędem

  • PAP    14 maja 2013 - 21:00

Pracownicy miejskich spółek przewozowych pikietowali we wtorek stołeczny ratusz w proteście przeciw planom odebrania im i ich rodzinom prawa do darmowych przejazdów komunikacją. Władze miasta chcą, by o ulgach tych decydowały spółki, a nie - jak dziś - rada miasta.




Związkowcy, którzy zorganizowali pikietę podkreślają, że prawo do darmowych przejazdów komunikacją miejską dla jej pracowników przysługuje od 1932 r. Ulga nie została zniesiona nawet podczas II wojny światowej. W ich ocenie darmowe przejazdy to część wynagrodzenia pracowników.

Przewodniczący Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego Leszek Grzechnik podkreślił podczas pikiety, iż ma nadzieję, że nie dojdzie do strajku pracowników komunikacji miejskiej. Zaznaczył jednak, że nastroje wśród pracowników są "bojowe".

Jak ocenił, pomysł ratusza, by to spółki poniosły finansowy ciężar darmowych przejazdów swoich pracowników jest chybiony. "W tramwajach pracuje 3,4 tys. pracowników, w autobusach prawie 4,6 tys. Żadna z tych firm indywidualnie nie jest w stanie udźwignąć takiego ciężaru, żeby kupić od Zarządu Transportu Miejskiego bilety. Poza tym naszym płatnikiem w 100 proc. jest miasto (...) Dawanie spółkom pieniędzy po to, żeby te oddawały pieniądze miastu jest nonsensowne jako przedsięwzięcie gospodarcze" - ocenił.

Jak powiedział rzecznik stołecznego ratusza Bartosz Milczarczyk, darmowe przejazdy miejską komunikacją przysługują dziś 38,8 tys. osób. W tej liczbie jest jedynie 11 tys. pracowników spółek przewozowych - Miejskich Zakładów Autobusowych, Tramwajów Warszawskich, Szybkiej Kolei Miejskiej i Metra Warszawskiego, a także Zarządu Transportu Miejskiego.

Pozostałe osoby, które mają prawo korzystać z komunikacji za darmo to: 5,2 tys. byłych pracowników spółek (emeryci i renciści) oraz 14,5 tys. członków rodzin pracowników, w tym ich rodzice, małżonkowie i konkubenci, dzieci i teściowie.

Według wyliczeń ratusza, likwidacja prawa do darmowych przejazdów da 12 mln zł dodatkowych wpływów do miejskiej kasy.

Milczarczyk podkreślił, że średnie zarobki w spółkach przewozowych na stanowisku robotniczym wynoszą od 4,4 do 5 tys. zł brutto. Rekordzista dostał za miesiąc 9,8 tys. brutto.

"Celem tych ulg było kiedyś to, aby przy niskich płacach w tym sektorze zachęcić pracowników, żeby chcieli przyjść do tej pracy. Dziś nie ma już podstawy do tego, żeby zachęcać pracowników w ten sposób" - powiedział rzecznik ratusza.

"Liczymy na zdrowy rozsądek. Rozumiemy, że rolą związków zawodowych jest m.in. walczenie o przywileje pracownicze, ale biorąc pod uwagę to, że mamy spowolnienie gospodarcze i mniejsze wpływy do budżetu miasta, należałoby to zracjonalizować" - ocenił.

W środę związkowcy mają spotkać się z władzami miasta i szefami spółek przewozowych. Sprawa zniesienia prawa do darmowych przejazdów dla pracowników i ich rodzin ma stanąć na sesji rady miasta 23 maja.

Normalny (bez ulg) bilet 30-dniowy, obowiązujący w strefie miejskiej, kosztuje w Warszawie 100 zł, a ważny też w strefie podmiejskiej - 196 zł. Bilet 90-dniowy to koszt odpowiednio 250 i 474 zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.