Prawie 55 mln zł na sieć tramwajową Grudziądza

Prezydent Robert Malinowski podpisał umowę na realizację projektu „Modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu”. Wartość inwestycji – ok. 55 mln zł.
Prawie 55 mln zł na sieć tramwajową Grudziądza

Prezydent Robert Malinowski oraz Ryszard Molus i Marian Kaczmarek reprezentujący konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg ze Świecia i Tor-Kar-Sson podpisali umowę na realizację projektu „Modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu". Wartość inwestycji - ok. 55 mln zł.

Podpisano także umowę opiewającą na 780 tys. zł na pełnienie nadzoru inwestorskiego z Jackiem Jankowiakiem z Czarnowa. Miasto otrzyma refundację części wydatków ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata 2007 - 2013.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu wsparcie wyniesie ponad 24 mln zł.

- Grudziądz jest najmniejszym miastem z tramwajami, jednak ten środek komunikacji sprawdził się i jest chętnie wybierany przez mieszkańców. Średnio korzysta z niego ok. 27 proc. wszystkich pasażerów, dlatego jednym z naszych projektów kluczowych jest właśnie modernizacja sieci tramwajowej. Zakres prac jest ogromny, to niezwykle skomplikowany projekt, ale wierzę, że dzięki doświadczeniu firm, które wygrały przetarg na realizację prac budowlanych, przejdziemy sprawnie przez fazę realizacyjną - mówi prezydent Robert Malinowski.

Inwestycja potrwa 2 lata i obejmie odcinek pomiędzy Al. 23 Stycznia - Starym Miastem - ul. Legionów - pętlą w Tarpnie wraz z trasami kablowymi w ul. Sikorskiego i Sienkiewicza oraz ul. Chełmińska na odcinku od ul. Włodka do ul. Kraszewskiego, ul. Chełmińska na odcinku od ul. Kraszewskiego do ul. Południowej i ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Południowej do pętli Rządz, a także skrzyżowania: ul. Toruńska - ul. Marcinkowskiego oraz ul. Toruńska - Al. 23 Stycznia.

Ponadto zaplanowano przebudowę i budowę infrastruktury tramwajowej i urządzeń sterowania ruchem drogowym. W ramach projektu istniejące jednotorowe odcinki linii tramwajowej, tam gdzie będą do tego odpowiednie warunki techniczne, zostaną rozbudowane do dwutorowych, z jednoczesnym zastosowaniem rozwiązań technicznych, które pozwalają redukować hałas.

Pętla w Tarpnie stanie się węzłem integrującym komunikację tramwajową i autobusową. Zmodernizowana zostanie także infrastruktura towarzysząca, np. przystanki i perony, wiaty, zaplecza socjalne dla motorniczych oraz układ zasilania tras tramwajowych - sieć trakcyjna i kable zasilające.

W projekcie ujęto także przebudowę i budowę infrastruktury ulicznej - jezdni, chodników i ścieżek rowerowych wraz z przebudową oświetlenia i odwodnienia. Równolegle będą realizowane również inwestycje związane z ITS - Inteligentnymi Systemami Transportowymi.

Powstanie m.in. dynamiczna informacja pasażerska oraz tzw. „zielona fala" dla tramwajów. Planowane jest wyposażenie wszystkich wagonów tramwajowych w urządzenia dynamicznej informacji pasażerskiej. W jej skład będą wchodzić: tablice informacyjne oraz komputery pokładowe, nawigacja GPS, diodowe wyświetlacze informacyjne, podsystem odpowiedzialny za generowanie informacji wyświetlanej na poszczególnych przystankowych tablicach informacyjnych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE